lördag 5 januari 2013

Den stylade Starleten

Vad var det då för bil i förra inlägget som jag fann i ett av Uppsalas många studentområden? Svaret är en tredje generationens Toyota Starlet (internt 70- eller EP70-serien). I detta fall rör det sig om en DX från 1987 som med uppfinningsrikedom, men gissningsvis låg budget, blivit en boy racer. Toyota Corolla av denna generation har varit med tidigare. Det har också den föregående generationen (60- eller KP60-serien) varit (här).

Tack Stefan, Stefan, Dennis, (Stig) Hellberg och en anonym läsare som gissade och snabbt identifierade delarna i fronten. Lyktor och stötfångare fixade jag, men spoilern gick jag bet på. Nåväl, så här lyder svaret: Lättast att identifiera var nog strålkastarna som kommer från Golf II (möjligtvis en GTi). Stötfångaren kommer från en Toyota Corolla E100 och den nedersta silverfärgade delen kommer från bakre stötfångaren på en Corolla combi E110.

Feta lättmetallfälgar är självklart och även baktill är det stylat.

Och plötsligt! En livs levande Renault 5 kör förbi! Jag lyckas fånga den i flykten. Den första generationens Renault 5 är i det närmaste helt utskrotad, men den andra generation ser man inte så ofta den heller! Men nu är vi i studentkvarter och här görs ofta intressanta fynd. Nå, åter till Starleten...

Bakre stötfångaren sitter kvar, men vad delarna som popnitats på den kommer ifrån vet jag inte. Här behöver jag mer hjälp med identifieringen. Lösningen är i alla fall inte lika snygg, eller vad man nu ska säga, som den framtill. Tydligt är i alla fall att ett rejält mittplacerat utblås baktill har monterats.

På insidan verkar den enda åtgärden vara en racinginspirerad ratt. Om detta är gjort på allvar eller inte är lite svårt att säga. Vi kan alla fall konstatera att det skulle behövas lite mer tid och pengar för att ta bygget på allvar. Vi får helt enkelt se vad det nya året kan innebära för denna bil.

Detta blir inlägg nummer 300 på bloggen. Det borde jag såklart ha firat med en bil med 300 i modellbeteckningen, men jag sparar dem till ett framtida inlägg.

1 kommentar:

  1. Ja,det var väl helt enkelt så att tiden inte räckte till och att en bekants bekant behövde en bil,som gjorde att det blev avyttring istället för finputsning av Starleten! Tanken var att göra venturitunnlar i skarven mellan den svarta Suzuki Swift stötfångaren och den röda i bak. Sportstolar var också på G. Ta ett kort på den i sommar,när killen bytt till 7*15 alufälgar! Passar som en smäck innanför kanterna!

    SvaraRadera