måndag 25 februari 2013

Rallyjärn som står pall

Här har det varit dött ett tag, men nu ska jag försöka vara lite mer regelbundenhet i inläggstakten. De läsare som även följer Bilspanaren på Facebook vet att jag dock försökt vara lite aktiv där. Men nu till dagens bil.

Snö och vind har gett Asconan en fastbackkaross. Snyggt, men ville
man ha Ascona med coupékaross fick man köpa en Manta.
Jag fann den, eller resterna av den, några kilometer utanför Katrineholm när jag besökte mina föräldrar för några veckor sedan. Det är en Opel Ascona från 1972 utrustad med sådana skärmbreddare som Rallyasconorna hade på sjuttiotalet. Kanske har den använts, eller tänkt användas, som rallybil. På grund av snön kunde jag inte se insidan för att se en störtbur eller så då jag inte ville snoka allt för mycket då jag möjligtvis befann mig på privat mark. Den verkar i alla fall ha, eller ha haft, den största 1900-motorn. Nu står den i alla fall här, avställd sedan 1997, på lastpallar i väntan på något.

Opel Ascona kom som 1971 års modell och täppte till luckan i marknaden mellan Kadett och Rekord. Teknik delade den med Manta som presenterades två månader innan Ascona. På Opelspråk kallas den första generation Ascona för A. 1976 kom ersättaren kallad Ascona B. De två första generationerna Ascona var bakhjulsdrivna och populära i rally. 1982 kom så den framhjulsdrivna och sista generationen kallad C, en modell jag har svårt att uppbringa någon större entusiasm kring. 1989 ersattes Ascona av Vectra.

2 kommentarer:

  1. På den första bilden ser det nästan ut som om bilen frusit mitt i ett mycket rallyaktigt bredställ! Det är inte svårt att föreställa sig den i full karriär mellan gran och fur i de värmländska skogarna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tänkte jag inte på först. Det är vackert på nåt sätt.

      Radera