Det är en 1962 års modell som ser riktigt fin ut. Den besiktigades dock senast 2007 och är avställd sedan 2009, så den verkar nyligen ha plockats fram ur någon gömma. Miltalet som vid senaste besiktning var drygt 7820 och det kanske kan stämma med tanke på det goda skicket. Jag tycker alltid A40 sett lite rumphuggen ut, lite som en AMC Gremlin eller något. Som om två bilar satts ihop. Framdelen känns femtiotal och bakdelen sextiotal. Detta accentueras av att sidolisten bara sträckes säg längs halva karossidan. Att samma tillverkare presenterade Hundkojan något år efter A40 är lite svårt att tänka sig. Lite söt är den ju i alla fall.
Typiskt brittisk instrumentpanel som är lätt att anpassa till högertrafik, eller vänstertrafik beroende på perspektiv. |
Diskreta Farinafenor. Bakljusen har liknande form som på många övriga BMC-modeller från sextiotalet, exempelvis BMC 1100/1300, MGB, MG Midget MkIII, Riley Elf... |
Modellen presenterades 1958 och ersatte då Austin A35. Tekniken, med bland annat hydromekaniska bromsar, kom från A35, men karossen var modern, särskilt i jämförelse med företrädarens köttbulledesign. Den såg ut som en halvkombi, men hade bara en bagagelucka som öppnades nedåt. Året efter tillkom en kombimodell (som såg exakt likadan ut som den "vanliga" modellen) där bakrutan också kunde öppnas så det blev en stor öppning baktill. En del hävdar att detta var världens första halvkombi, andra inte. Denna modell kallades Countryman och den utan öppningsbar bakruta för Saloon. Hur som helst vara halvkombi ett okänt begrepp 1959. År 1962 kom en uppdaterad version med något längre hjulbas, lite starkare motor, helt hydrauliska bromsar. Exemplaret i detta inlägg är av den uppdaterade versionen och dessutom en Countryman. 1967 ersattes A40 av 1300.
Notera emblemet. Futura2 betyder att detta är den förfinade Mk II. |
Å glöm nu inte att man kör på fel sida vägen i England :-)
SvaraRaderaTack för påminnelsen!
Radera