fredag 14 juni 2013

Sockersöt framtidsbil

Temat inför min Englandssemester fortsätter med ännu en britt som jag sprang på för ett par veckor sedan. Transportstyrelsen säger att bilen heter BMC A-40, men eftersom man också kan läsa vad det står på bilen att den heter så är det rätta namnet Austin A40 Futura. Eller rätt och rätt... Jag återkommer till det.

Det är en 1962 års modell som ser riktigt fin ut. Den besiktigades dock senast 2007 och är avställd sedan 2009, så den verkar nyligen ha plockats fram ur någon gömma. Miltalet som vid senaste besiktning var drygt 7820 och det kanske kan stämma med tanke på det goda skicket. Jag tycker alltid A40 sett lite rumphuggen ut, lite som en AMC Gremlin eller något. Som om två bilar satts ihop. Framdelen känns femtiotal och bakdelen sextiotal. Detta accentueras av att sidolisten bara sträckes säg längs halva karossidan. Att samma tillverkare presenterade Hundkojan något år efter A40 är lite svårt att tänka sig. Lite söt är den ju i alla fall.

Typiskt brittisk instrumentpanel som är lätt att anpassa till högertrafik,
eller vänstertrafik beroende på perspektiv.
Det var bara i Sverige och Norge som modellen hette Futura. Egentligen hette den A40 Farina, eller snarare så kallades den så. På bilen stod det bara A40, men för att skilja den från tidigare Austinmodeller, som också haft beteckningen (som A40 Devon, A40 Somerset och A40 Cambridge), kallades den Farina. Modellen var nämligen den första i rad BMC-modeller som ritades av Pininfarina (vars grundare hette Battista "Pinin" Farina). I Sverige fick den dock inte kallas Farina då det kunde blandas ihop med farin, som i farinsocker. Detta var ju rymdåldern och Futura blev ett ett passande namn på en åtminstone på utsidan framåtblickande bil. De svenska bilarna fick för säkerhets skull ett eget Futuraemblem på bakluckan för att ingen skulle missta den för farinsocker. Futuranamnet användes också i Danmark. Om det berodde på sockret eller inte vet jag emellertid inte.

Diskreta Farinafenor. Bakljusen har liknande form som på många övriga BMC-modeller från
sextiotalet, exempelvis BMC 1100/1300, MGB, MG Midget MkIII, Riley Elf...
Modellen presenterades 1958 och ersatte då Austin A35. Tekniken, med bland annat hydromekaniska bromsar, kom från A35, men karossen var modern, särskilt i jämförelse med företrädarens köttbulledesign. Den såg ut som en halvkombi, men hade bara en bagagelucka som öppnades nedåt. Året efter tillkom en kombimodell (som såg exakt likadan ut som den "vanliga" modellen) där bakrutan också kunde öppnas så det blev en stor öppning baktill. En del hävdar att detta var världens första halvkombi, andra inte. Denna modell kallades Countryman och den utan öppningsbar bakruta för Saloon. Hur som helst vara halvkombi ett okänt begrepp 1959. År 1962 kom en uppdaterad version med något längre hjulbas, lite starkare motor, helt hydrauliska bromsar. Exemplaret i detta inlägg är av den uppdaterade versionen och dessutom en Countryman. 1967 ersattes A40 av 1300.

Notera emblemet. Futura2 betyder att detta är den förfinade Mk II.
Igår bokade jag hyrbil till Englandssemestern. Som bilnörd är det lite frustrerande att man bara får välja bilklass och inte bilmodell. Jag valde i alla fall en Vauxhall Astra och hoppas även att det blir en sådan. Det kan också bli en Golf eller en Ford Focus, men är man i England så är man och då är en Opel med andra emblem det enda rätta!

2 kommentarer: