söndag 28 juli 2013

English carspottings part 2: Morris Motorhome

Nu har det gått två veckor och det är hög tid för en ny engelsk spaning. Dagens bil fann jag i Penzance ungefär en halv minut efter jag fotat Volvon i förra inlägget när min fyraårige son utropade: "Titta, pappa, där står en till gammal bil!". Jag tog några snabba bilder innan vi hastade iväg igen. Det syns inte på bilderna, men det blåste kallt och duggregnade vid fototillfället.

I ärlighetens namn var jag inte säker på vad det var jag sett, men den kändes väldigt brittisk och jag tycker mig ha sett dylika fordon i diverse brittiska filmer och TV-serier. Efter en närmare titt på bilderna såg jag det lilla Morrisemblemet i fronten och det visade sig vara en Morris FG. I mitt sökande efter information om modellen upptäckte jag att jag inte var den ende som spanat in bilen - se här! Det verkar alltså vara en före detta ambulans från 1967, men vad den används till idag är jag osäker på, men husbil verkar troligt då det sticker i alla fall ut en skorsten genom sidorutan. Även om det inte var en vacker skapelse från början så hjälper knappast det risiga skicket till.

Modellen fanns i en rad olika utföranden och tillverkningstiden var lång. På brittiskt bilindustrimanér hette Morris FG även Austin och presenterades 1959. Från 1968 kallades den BMC och från 1970 och fram till nedläggningen 1980 hette den Leyland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar