Tvådörrars sedankaross, på Fordspråk kallad Tudor (det vill säga "two door"). |
Ser du den? |
Min pappa har dock sagt att den finns kvar så i somras åkte vi till platsen, och mycket riktigt så stod den kvar. Det lilla som finns kvar vill säga. Hur vet jag då att det är just en A-Ford? Det är ju inte mycket att gå på och på trettiotalet såg ju alla bilar i stort sett likadana ut. Jo, pappa såg nämligen bilen hemma hos en klasskompis på femtiotalet när den fortfarande var komplett. Gissningsvis plockades användbara delar bort och sedan ställdes den i skogen för att "försvinna". Och det kanske den kommer att göra någon gång.
Nästan allt trä i karossen är borta, men här är en bit med en liten tygbit på kvar. |
När en uppmärksam läsare såg bilderna påpekade att det nog ser ut som en T-Ford från 1925-27. Efter lite tittande på bilder på internet så är jag beredd att hålla med, en A-Ford är det inte. Jag tänker inte fördjupa mig så mycket i T-Forden, eller Ford Model T, då det mesta skrivits om modellen. Den tillverkades i drygt 15 miljoner exemplar mellan 1908 och 1927 då den ersattes av A-Ford. Även A-Forden blev en succé och knappt 5 miljoner hann tillverkas innan produktionen lades ned 1932.
T-Ford torde vid sidan av folkvagnen vara världens mest kända bilmodell, så det är lite pinsamt att missa det. Jag får ta ett snack med farsan!
T-Ford torde vid sidan av folkvagnen vara världens mest kända bilmodell, så det är lite pinsamt att missa det. Jag får ta ett snack med farsan!
Sköna bilder!Vill absolut inte vara nån "messerschmitt" men nog ser de två översta bilderna ut att visa en Ford Model T ca 1925-26...
SvaraRaderaJag är beredd att hålla med! Jag korrigerar när tid finns. Det går alldeles utmärkt att vara en messerschmitt, bara påpekandet framförs på ett så trevligt sätt!
RaderaFantastiska bilder, vackert förfall och rost när den är som bäst. Var finns denna skönhet?
SvaraRaderaJa visst är det vackert! Den står en halvmil utanför Katrineholm.
RaderaHärligt och se kulturrester..sånt gillas=)
SvaraRadera