torsdag 20 januari 2011

Ny medlem i 30-klubben

När bilar blir 30 år belönas de med skattefrihet och besiktning vartannat år och i år är det 1981 års modeller som välkomnas in i 30-klubben. En av dessa bilar är denna Ford Escort 1,6 Ghia i snyggt grön metallic. Ghia är ett italienska designföretag som ägs av Ford. Ghias mest kända design är nog Volkswagen Karmann Ghia. 1973 började Ford använda namnet som benämning på den högsta utrustningsnivån på sina modeller. Att Escorten på bilden är en Ghia ser man på att den har lite extra kromlister och Ghiaemblem på framskärmarna.

Bilen på bilden har stått här ett tag och besiktningen gick ut för ett år sedan. Lite rost och en krockskada baktill gör att den ser lite sorglig ut. Dessutom är Fordmärket på bakluckan borta. Har det fallit bort eller blivit en stolt trofé för någon illvillig person? Det som inte syns på bilden är att den har en hemsk gul överdragsklädsel. Frågan är om den döljer en fin eller ful originalklädsel? Hur som helst så befinner sig den här bilen i farozonen. Kommer ägaren göra bilen klar för trafik igen eller kommer den att rulla till de sälla jaktmarkerna? Dags att rädda en Ford igen?

Ford Escort i just denna skepnad debuterade just som 1981 års modell. Den blev moderiktigt kantig och var den första Escorten med framhjulsdrift. På Fordspråk kallas den Mk III (Mark 3) då det är den tredje generationen. Första generationens Escort (Mk I) debuterade 1968 och var en gemensam modell för brittiska och tyska Ford. Mk I har figurerat här på bloggen tidigare i förklädd form. När den täcks av till våren lovar jag att visa jag mer.

Frågan är om man ska vara glad om den här bilen överlever? Bör man inte tänka på miljön istället för på 30 år gamla Fordar? Nya bilar släpper ut betydligt renare avgaser än den här gamla Forden. Min egen Volvo 164 drar till exempel aldrig under en liter milen och måste ha blyersättning i bensinen. Katalysator? Skulle inte tro det. Ett riktigt miljösvin! Är det över huvud taget försvarbart? Betänk då vilka resurser som går åt att producera en ny bil och särskilt då en bil som är proppad med t ex litiumjonbatterier. Läs och begrunda hur Felix på den läsvärda bloggen Biltrafik resonerar om detta med miljöbilar.

Jag kan väl lägga till att jag inte tycker att alla borde köra omkring i 30 år gamla bilar, men man bör ju se saken ur olika perspektiv. Så här gamla bilar körs ju inte särskilt mycket. Och vill man kompensera att man kör ett gammalt miljösvin kan man ju försöka tänka på sin livsstil i övrigt. Jag själv undviker till exempel flyget, åker ofta tåg och saknar bruksbil, även om jag anar att jag snart kan behöva en familjebil. En modern, säker, miljövänlig och tråkig.

Vill du läsa om andra som kvalificerat sig för 30-klubben? Tidningen Klassiker har uppmärksammat några nyblivna 30-åringar här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar