onsdag 5 januari 2011

Ensam enägarbil

I närheten av mitt första boende i Uppsala minns jag att det stod en till synes långtidsparkerad Golf av den första generationen. Det var 1996. Jag chansade på att hitta något intressant på samma parkering så här 15 år senare och resultatet har visat sig här på bloggen i form av VW 1303 och Ford Taunus 17m. Mer förvånande var att nämnda Golf faktiskt stod kvar!

Det är en VW Golf LS från 1976. Att den stod kvar var kanske inte är så förvånande då senast godkända besiktning var 1992 och den har varit avställd sen 1994. Mer förvånande är att den bara har en ägare! Att upptäcka en äldre enägarbilar är speciellt, nästan magiskt. För en som sysslar med bilspotting kan det jämföras med en fågelskådare som får syn på en blåtrast i Sverige.  Nästan i alla fall. (Jag fick googla gällande fågeln för det kan jag inget om.)

Den här Golfen har dock inte fått den ömma vård som enägarbilar enligt myten brukar få. Utan att avslöja alltför mycket kan jag säga att ägaren bor i en annan del av landet, så jag antar att den lilla Golfen är helt övergiven. Förardörren är inte helt stängd så man kan väl misstänka att oinbjudna gäster varit därinne. Stackar bil! Den ser dock ganska komplett ut och visst går den att rädda av en entusiast? Tidiga Golfar med de smala kromade stötfångarna är eftertraktade.

VW Golf har jag berättat kort om tidigare. Den kom som 1975 års modell och blev en omedelbar succé och har, åtminstone i Sverige, gett namn åt en hel bilklass. Golfklassen, eller undre mellanklassen som den också kallas, är en benämning på bilar som storleks- och konstruktionsmässigt liknar VW Golf. Idag är Golf inne på sin sjätte generation och är idag en storleksmässigt mycket större bil. Bilen på bilden är något kortare än en modern VW Fox, som räknas som en små- eller till och med minibil! Å andra sidan har alla konkurrenter växt så benämningen Golfklassen funkar ganska bra fortfarande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar