måndag 21 mars 2011

I en klass för sig. Del två

Helgen har varit lyckad i bilspaningshänseende så nu har jag en massa trevliga bilar som ska upp på bloggen. Dessutom har jag fått flera bilder från läsare ute i landet som vill uppmuntra vardagsbilarna där ute! Jag tackar för bidragen och gör allt för att de ska publiceras så snart som möjligt.
 
Efter inlägget om Mercedes S-klass kom det både reaktioner och bilder, så nu kommer det ytterliggare ett inlägg med S-klass. Gemensamt för dessa tre är att de alla har ett L tillagt i modellbeteckningen vilket visar att de har längre hjulbasen som gjorde att baksätespassagerarna fick ännu mer benutrymme.

Överst ser du en W116, närmare bestämt en 280 SEL från 1974 som jag själv sprang på i eftermiddags. Lite sliten och ställd på undantag inväntar den bättre tider. Den är dock besiktigad och ser ut att utan större ansträngning vara på hjulen igen. Notera de klassiska hjulsidorna som satt på många Mercedesmodeller på 70- och 80-talet - snyggt!

Från Mikael (som är med och driver bloggen Jarama) i Malmö kommer en W126, i detta fall en riktig värsting: en 560 SEL från 1990. Besiktningen har gått ut men den kanske inte har körts i vinter då den verkar ha sommardäcken på fortfarande. Beteckningen 560 SEL innebär inte bara att den har längre avstånd mellan hjulaxlarna utan också en V8 på 5,6 liter med 279 hästar under huven! Detta var toppmodellen av W126.

Från Mattias i Stockholm kommer en W126 till. Även det en SEL men Mattias har varit noggrann och dolt registreringsnumret så jag kunde inte lista ut motorbestyckning och årsmodell. Sobert svart är den i alla fall och den står parkerad i rätt miljö för en Lyxmerca. Nej, inte utanför Solvalla, utan på Östermalm.

5 kommentarer:

  1. Den sista W126:an ser lagom ondskefull ut! De är verkligen imposanta skapelser, i synnerhet i svart.

    SvaraRadera
  2. Ja den känns statsmannamässig!

    SvaraRadera
  3. Det glädjer mig att meddela att jag nu kan presentera den saknade pusselbiten i S-klassens historia:

    http://biltrafik.blogspot.com/2011/03/annu-ett-s-i-rockarmen.html

    SvaraRadera
  4. Jag kan meddela att den nedersta Mercedesen är en hyfsat ovanlig modell. Nämligen en 300 SEL. Just den långa versionen och minsta motorn är rätt ovanlig. Den är en 89:a.

    SvaraRadera
  5. Då har vi både värstingen och "färstingen" bland SEL-modellerna!

    SvaraRadera