lördag 19 mars 2011

Let's call it Fiesta!

Väntan på våren känns lång när man har en finbil i garaget som vill ut och röra på sig. I mitt fall står bilen i en lada 20 mil bort så det är inte bara att åka dit och torrköra lite när abstinensen blir för svår. Snöfallet igår var därför ett bakslag och jag tror inte jag är ensam om att känna så. Idag var det dock en vacker vårvinterdag att glädjas åt!

Vi kan också glädjas åt bilen på bilderna: en fin Ford Fiesta 1.1 L från 1981. Bilderna skulle kunna vara tagna igår med tanke på vädret, men faktum är att de är två månader gamla. Jag hann inte studera bilen närmare där i snöfallet men den ser fin ut och har bara haft tre ägare. Transportstyrelsen anger miltalet till låga 3134, men det kanske inte stämmer.

En bra indikator på att det emellertid kan stämma är en original främre nummerskylt i perfekt skick. Har bilen gått långt brukar den ha skavanker i form av bucklor och stenskott. Det är dock svårt att se på bilden då jag kluddat till siffrorna så ni får lita på mitt ord.

Bilen har det ursprungliga utseendet med kromade stötfångare som Ford Fiesta hade när den presenterades som 1977 års modell. 1982 fick den större svarta stötfångare. 1984 kom Mark II, dvs andra generationen, som egentligen var en omarbetad Mark I. Fiestan blev en "världsbil" som både byggdes och såldes världen över. Fiesta är idag inne på sjätte generation.

Arbetet med Fiesta startade 1972 under projektnamnet "Bobcat" (rödlo på svenska). Styrelseordförande och koncernchef Henry Ford II förordade småbilar och var delaktig i projektets olika steg. Det var en stor satsning man gjorde och det behövdes både nya produktionsanläggningar och satsning på nyare teknik, som t ex framhjulsdrift (som visserligen Ford provat tidigare).

Valet av land för den nya produktionsanläggningen föll på Spanien som växte sig starkare som en ekonomisk makt och marknad i Europa. Det spanskklingande namnet är kanske därför inte en slump. För övrigt var det Henry Ford II själv som valde det slutgiltiga namnet.

1974 hade Ford en lista med 50 tänkbara namn. Av dessa valdes fem ut: Bravo, Fiesta, Amigo, Strada och Pony. Det slutgiltiga beslutet fick Henry Ford II ta. Motorjournalisten Edoard Seidler berättar i sin bok "Let's call it Fiesta" att Ford stängde in sig på sitt rum i huvudkontoret i Dearborn och började gå fram och tillbaka medan han upprepade namnen högt för sig själv. "Ford and Fiesta go well together" sa han till slut. "It's colourful and dynamic. Bobcat will be called Fiesta."

Efter att ha hört denna historia kan man kan tycka att det var lite roligare förr när man skulle bestämma vad bilmodeller skulle heta. Det går sannolikt inte till så här idag, men jag tror inte heller att det var särskilt vanligt förr i tiden heller. Med tanke på att berättelsen är så detaljerat återgiven är det ett tecken på att detta förfaringssätt var ovanligt. Men det är en rolig historia!

6 kommentarer:

  1. Det är alltid roligt att se när de ursprungliga registreringsskyltarna sitter på plats. Nyare skyltar förtar lite av tidskänslan, i synnerhet de med EU-symbol...

    SvaraRadera
  2. Hela EU borde förbjudas...
    Jag brukade serva en tegel-färgad 81:a åt en äldre man förut om åren, lättskruvad och otroligt billiga reservdelar.

    SvaraRadera
  3. Jag var i färd med att byta bil exakt i den vevan då Ford Fiesta introducerades. Valet stod mellan två olika beg Golfar. Försäljare pushade för den precis inkomna nya Forden och påtalade alla små detaljer Ford hade utvecklat på den helt nya modellen Fiesta. Men det som fällde avgörandet var att den hade en 1.1 liters motor mot Golfarnas 1.6. Så det blev en blåmetallic Golf 1975b, den var t.o.m. 2000 kronor dyrare än en ny Fiesta vid introduktionen, som då hade ett extra förmånligt pris.

    SvaraRadera
  4. Jag måste erkänna att jag bytt till nya skyltar på min bil. Det var meningen att det skulle vara tillfälligt till dess att jag snyggat till de gamla. Det är tre år sen nu... Jag valde dock bort EU-loggan, inte av politiska skäl utan för att det är snyggare utan.

    Golfar verkar alltid ha haft ett högt andrahandsvärde. Till Fiestans försvar får man väl tillägga att den var ett nummer mindre än Golf och konkurrerade väl mer med Polo.

    SvaraRadera
  5. För några år sedan så hade Klassiker en artikel om hur man snyggade till sina gamla registreringsskyltar. Jag kommer självklart inte ihåg mer exakt när det var, men jag har mailat tidningen och frågat om de kan lägga ut den på hemsidan.

    Jag har ju förstås inte mina gamla originalskyltar kvar, utan de är utbytta till den nya modellen (minus EU-symbol).

    SvaraRadera
  6. Jo jag har även denna i artikel i åtanke och den finns faktiskt redan på hemsidan: http://www.klassiker.nu/reportage/renovera-registreringskylten-251

    I mitt fall är det inte okunskap som gjort att jag inte renoverat skyltarna utan snarare lathet...

    SvaraRadera