tisdag 8 mars 2011

Tredjedels terrängående

När jag var en sväng till Vingåker i Sörmland på sportlovet såg jag en vit Toyota Tercel 4WD. Tyvärr hann inte stanna för att fotografera den. Tur då att jag fått en bild på en annan Tercel 4WD som kommer från Ljusdal. Det är 87:a som ser ut att vara i fint bruksskick.

I grundskolan hade jag en klasskompis vars föräldrar hade en Tercel 4WD. Den var guldmetallic, med nedre delen av karossen i brunmetallic och till det vita fälgar. Det var inget eget påfund utan den såg ut så i originalskick. På instrumentpanelen hade den tre mätare för höjd och karosslutning. Den var lite häftig men jag tyckte själva bilen var anskrämligt ful. Det tycker jag egentligen fortfarande, men nu gillar jag den udda formgivningen.

1978 kom första generationens Toyota Tercel och det var den första framhjulsdrivna Toyotan. Den tillverkades i fem generationer fram till år 2000. På en del marknader hade den dock andra namn.

Till Sverige kom vad jag vet bara den andra generationen Tercel som kom som 1983 års modell. Kombivarianten med de märkligt stora bakre sidorutorna fanns både med framhjulsdrift och fyrhjulsdrift, den senare blev rätt populär i Sverige. I Sverige efterträddes den inte av nästa generations Tercel utan av Corolla 4WD. Den hade bakre sidorutor som istället var mindre än övriga sidorutor.

På brittisk engelska kallas en hanfalk Tercel vilket kommer av latinets tertia, som betyder tredje eller tredjedel. Det finns två möjliga förklaringar till detta namn. Den första är att endast ett av tre ägg som kläcks ger hanfåglar. Den andra är att hanfalken är en tredjedel mindre än honfalken. Men varför fick då Toyota detta namn. Jo, namnet antyder att den var något mindre än Corolla.

Toyota Tercel är väl vad man idag kallar för en liten stadsjeep, eller kanske ännu hellre cross-over: i grunden en personbil men som fått enkla terrängegenskaper. Kanske är det dags att uppmärksamma denna föregångare lite mer?

2 kommentarer:

  1. Klassisk japansk fiffighet! Synd att den inte är så vacker, men nämn den japanska åttiotalare som är det.

    SvaraRadera
  2. Så sant! Hm, men någon måste det väl finnas...?

    SvaraRadera