måndag 27 juni 2011

1384 mil och redo för skroten

Förra veckan kom ett mail från David Ö med en smått fantastisk historia. Jag återger här Davids mail med smärre ändringar då jag inte vill avslöja ägarens namn och bilens registreringsnummer.
 
Jag snubblade på en Merca för några år sedan, rejält dammig och när jag spanade på mätaren så har den bara gått 1384 mil!

Självklart var jag tvungen att kolla upp vem som ägde den, och det var en väldigt speciell herre som hade vunnit den i något lotteri 1985. Dock tycker han inte om att köra bil då han jobbar som lastbilschaufför så han ställde av den efter ett år och en Europasemester. Han åkte och besiktigade den -93, sen ställde han bilen igen.


När han vann bilen så berättade han att han åkte och skrotade sin gamla Mercedes 180 från 60-talet som hade gått under 10.000 mil, han gillar nämligen inte att sälja bilar och tänker inte heller sälja denna. Under några omständigheter. Han skrotar den hellre!


Som ni ser på bilderna är de tagna för fem år sedan men när jag kollade upp bilen gäller samma sak idag. Bilen tillhör fortfarande samma person och är fortfarande avställd. Även motorcykeln, en Yamaha från 1982, tillhör samma ägare. Den besiktigades senast 1992. Vi får väl gissa att ägaren inte har några planer på att sälja den heller...

Det positiva i det hela är att ägaren bevarat en fantastiskt fin Merca 190. Mercedes 190 är i grunden riktigt snygg bil men jag skulle vilja påstå att alla tillbehör som monterats på den här bilen endast förfular, titta bara på de hemska strålkastarskydden! Vita överdrag till nackskydden känns som bara en Mercedes kan ha. Ändå är det kul att alla grejerna är på plats då de är så tidstypiska.

Mercedes-Benz 190 kom, liksom Ford Sierran i förra inlägget, som 1983 års modell. Därmed utökades modellsortimentet i en för Mercedes ny, mindre storleksklass. Det här var förresten innan Mercedes helt genomfört sitt program med olika "klasser". Mercedes tilltag var så klart till för att locka yngre köpare till märket. Det är alla biltillverkares idé då jag aldrig hört någon som sagt att de vill locka äldre köpare till märket. Hur som helst sålde 190 bra ända till 1993 då efterträdaren C-klass (W202 på Mercedesspråk) kom.

Det negativa i berättelsen om bilen i det här inlägget är så klart att den riskerar att skrotas. Vi får väl hoppas att han i ett svagt ögonblick får för sig att sälja bilen. Om det blir så är det David som kommer att vara den lyckliga köparen. Det har han nämligen bestämt sig för.


7 kommentarer:

  1. Var det inte Teknikens Värld som kallade 190:an för "världens enda tvåsitsiga fyradörrars bil" p.g.a. det något begränsade benutrymmet i baksätet.

    SvaraRadera
  2. Så är det säkert. Min farmors "kille" (han var över 70 när de träffades) hade en 190 och jag minns att den var väldigt trång invändigt.

    SvaraRadera
  3. "Duktigt" att hinna pimpa sönder bilen på endast 1384 mil. Men det vore ett trevligt jobb att återställa den till originalskick. Hoppas du kan köpa den David!

    SvaraRadera
  4. Tänk att komma med denna till Träffpunkt 80 - årets tema är 80-talstillbehör!

    SvaraRadera
  5. Det var några år sedan jag snackade med ägaren, och intresset väcktes i år igen, så jag har försökt nå ägaren ett tag, men idag svarade han!

    Ring ring
    -Är det någon försäljare nu igen?
    -Nej det är David här, som pratade med dig om mercan för några år sedan.
    -Bilen står kvar, och den står bra där.
    -Jag tänkte bara höra om du har ändrat dig ang att sälja bilen?
    -Jag vet inte om jag var otydlig sist, jag är INTE intresserad av att sälja bilen!
    -Okay då får jag be om ursäkt, men du kan väl i alla fall skiva upp mitt nummer om du skulle ändra dig?
    -Klick

    SvaraRadera
  6. En speciell herre det där... Heders åt dig som inte ger upp!

    SvaraRadera
  7. Kan man inte kontakta Socialen för tvångsförvaltning av en kultbil?

    SvaraRadera