fredag 1 juli 2011

Alltid helrätt i vitt

Att ägna sig åt bilspotting, eller bilspaning som jag kallar det, innebär inte bara att man nosar upp mer eller mindre intressanta och ovanliga bilar. Liksom i det utmärkta radioprogrammet Spanarna gäller det också att försöka se trender som säger hur framtiden, mer ellr mindre på allvar, kommer att te sig. Vilka bilar kommer att bli inne? Kommer någon särskild stil att bli särskilt populär?

En tydlig trend är att åttiotalarna är på gång, något som bör vara uppenbart för dem som följer denna blogg. Jag var dock långt ifrån den första att uppmärksamma detta fenomen. Tidningen Klassiker anordnar till exempel varje år Träffpunkt 80, en bilträff för enbart åttiotalsbilar, och i år är datumet för träffen den 18 september.

I mitten av maj hade jag ett inlägg en Golf cabriolet med Kamei-kit och jag skrev då att om du åker på Träffpunkt 80 i den kommer du att vara helrätt, oavsett tema. Föga anade jag hur rätt jag hade i min spaning då årets tema visar sig vara åttiotalstillbehör!

Åttiotalets bilmodefärg var vitt vilket uppmärksammades redan första gången Träffpunkt 80 anordnades. Trots detta kommer du att vara helrätt även i år i denna mycket vita Mazda 323 GTX från 1987! Denna lilla busbil har haft sex ägare och gått knappt 18 000 mil.

Lite förvånande tycks den ha klarat sig undan alltför gasglada och oförsiktiga förare. Kanske är den inte tillräckligt mycket busbil med 105 hästar och en vikt på strax över ett ton? Det fanns också en hårigare turbovariant med nästan 40 hästar till!

Bilen har dessutom klarat sig undan all typ av förfulande "styling", vilket är tur för bilen men synd med tanke på Träffpunkt 80:s tema. Det enda att anmärka på är väl att diverse emblem saknas på bakluckan och att någon satt ditt "Space" där istället. Jag fann bilen i ett studentkvarter. Om vi därför antar att bilen tillhör en student så kanske studielånet (tack och lov) inte räcker till någon extrautrustning.

Denna generation av Mazda 323 är den tredje och tillverkades 1985-89. Den andra generationens 323 skrev jag om i ett inlägg i den här bloggens barndom.

3 kommentarer:

  1. Bara extraljusgrillen som saknas :)

    SvaraRadera
  2. Det ultimata 80-talstillbehöret?

    SvaraRadera
  3. Extraljus verkar ju bli på modet igen (åtminstone här i Stockholmstrakten), så det kanske bara är en tidsfråga innan extraljusgrillen även den gör ett återtåg?

    SvaraRadera