tisdag 12 juli 2011

Frustration i förlovat land

Jag är inte död, jag har bara semester. Som ni kanske märkt har det varit glest med inlägg här på bloggen under semestern. Jag har just tillbringat en knapp vecka i ett veritabelt Mecka för bilspanare: Umeå. Jag har sett underbara ting! Det är långt ifrån första gången jag är här men det är första gången jag är här sedan jag startade den här bloggen och jag märker att mina ögon öppnats upp än mer för vad som står på parkeringsplatserna jag passerar. När man väl satt på radarn går den inte att stänga av!

Tyvärr har jag inte kunnat dokumentera allt jag sett vilket varit fruktansvärt frustrerande och jag mår nästan lite illa av alla godbitar jag låtit passera. Jag kan ju nämna några så kanske ni förstår (eller inte): Lancia Y10, Nissan Sunny Coupé, Saab 99 ca 1969-70, Opel Ascona B, Volvo 145, Mercedes V123 taxi (det vill säga långversionen), BMW 02 och många, många fler! Jag ska åter hit till jul och får väl hoppas på en snöfattig vinter så jag kan ut och fota mer då. Hur som helst ligger tonvikten här på åttiotalsbilar i varierande skick, men även en del äldre och nyare bilar som varit intressanta. En del blanka veteranbilar har jag också sett, men de hör ju inte riktigt hemma här på bloggen. Är Umeå bilspottingens förlovade land eller finns det andra platser som är bättre? Kommentera gärna och skriv vilka som är din bästa bilspottingplats!

Jag väljer idag att bara publicera bilder på en Umebil men fler kommer längre fram. Dessutom fortsätter jag på det inslagna temat med japanska bilar. Dagens bil är en Toyota Camry GLi från 1984 som haft tre ägare och gått knappt 23 000 mil. Skicket är skapligt kan man väl säga. Eftersom jag har semester tänkte jag inte skriva så mycket mer om Toyota Camry utan jag hänvisar till den välskrivna och intressanta bloggen Biltrafik som idag passande nog har ett inlägg om en Camry ur samma generation. Här kan du läsa det! Lite längre bort från denna Camry stod faktiskt en kombiversion av den efterföljande, betydligt snyggare och mindre tråkiga generationen Camry som fanns 1987-91, kallad V20. Den fotade jag emellertid inte men jag kände att jag var tvungen att berätta det.

Något inlägg till blir det kanske innan jag på fredag åker iväg på nästa semesterresa. De som läser Klassiker på webben kommer också att märka att mina inlägg som publiceras där också kommer att göra ett uppehåll vilket beror på att även webbredaktören Joakim Dyredand går på semester nu. Som vanligt läser du dock inläggen först här på bloggen!

3 kommentarer:

  1. Umeå är i sanning en bra bilspanarstad, jag upplevde samma känsla som du när jag var där!

    Annars är mina personliga favoriter Östersund och framför allt Visby.

    SvaraRadera
  2. Ja det är fina bilar i Umeå. Inte jättebra standard som det är i sommarstäder men det är för min del roligare bilar om det är lite rost på bakluckan. Det kan ha varit min 02a som du såg. Vit och taskig men ändå inte helt körduglig?

    SvaraRadera
  3. @Fredrik: Ja Visby ja, det är en bra stad. Östersund har jag bara gjort två korta besök i så den kan jag inte uttala mig om men bloggaren Imperial58 brukar förse mig med fina bilar från Jämtland så det stämmer säkert.
    @Alexander: 02:an jag såg var mörkblå eller svart tror jag och den stod i Hissjö, så det var ju inte riktigt Umeå. Jag hoppas som sagt på en snöfattig jul så jag kan botanisera mera!

    SvaraRadera