lördag 12 november 2011

Prestigelösa tvillingar

Audi är idag ett premiummärke och jag har tidigare skrivit om när klassresan uppåt för Audi startade. Många svenska drömmer om en ny Audi som är tekniskt fulländad och raffinerat perfekt in i minsta detalj... Gäsp, åh förlåt! Bättre då med gamla Audibilar och bilarna i dagens inlägg kommer definitivt från den tiden då Audi ännu inte blivit en riktig finbil.

De första bilderna fick jag i mitten av juni av flitige bilspanaren Mikael i Sandviken. Han hittade i Kungsgården strax utanför Sandviken en Audi 60 från 1968 i ett sådant där orört skick som lockar så mycket. Gula varselljus och snygga extraljus gör den bara än mer attraktiv.

Körsträckan anges till drygt 8000 mil vilket säkert kan stämma och den har haft sju ägare. Det nästan känns lite mycket för en bil i det här tillståndet, men å andra sidan är det lätt att romantisera kring en sådan här bil. Det är lätt att drömma om en liten tant som ägt bilen sedan den var ny och endast körde den till kyrkan på söndagar och... Ibland är verkligheten en helt annan. Om verkligheten vet jag dock inget, åtminstone inte gällande denna bil, men enligt Mikael har den i alla fall stått parkerad på samma plats i flera år. Den visar sig ha varit avställd sedan 2009 men senast godkända besiktning utfördes 2002.
Medan jag sitter och skriver på dagens inlägg kommer ett mail från en annan, lika flitig bilspanare. Jörgen i Örebro skriver att han har lyckats hitta en rätt sällsynt bil, en Audi 60 från 1968! Ett roligt och samtidigt lite läskigt sammanträffande. Man kan nästan tro att det är samma bil som ovan som någon tagit hand om. Nu är så inte fallet, men färg och årsmodell är samma. Fantastiskt! Och nu känner jag hur habegäret tränger sig på.

Jörgen skriver att skicket är mycket fint och att den verkar användas rätt flitigt då han sett den parkerad på flera olika gator senaste veckan. Denna bil visar sig ha haft fyra ägare och gått knappt 7500 mil. Det kan säkert stämma och förklarar i så fall det fina skicket. Audi 60 är knappast en sådan bil som många skulle välja att renovera för dyra pengar utan fina exemplar är nog oftast lågmilade, väl omhändertagna originalbilar.

Audi 60 var dock inte från början en Audi utan en DKW. Hur gick då detta till? Jag har i ett tidigare inlägg kortfattat berättat om Auto Unions historia då jag berättade om en DKW AU 1000S och jag fortsätter med denna berättelse.

I slutet av femtiotalet tog Daimler-Benz över ägandet i Auto Union, alltså det företag som tillverkade DKW. Västtyskland började komma på fötter och intresset för bilar med små tvåtaktsmotorer minskade. Detta bekymrade Daimler-Benz som började sälja sina aktier i företaget till Volkswagen och 1964 tog man över ägandet helt. Vid tiden för övertagandet hade Volkswagen endast modeller med svansmotor och bakhjulsdrift, också det något som blev alltmer omodernt. Genom Volkswagenkoncernens övertagande av Auto Union och senare även NSU fick man tillgång till teknik med frontmotorer och framhjulsdrift.

Ett år tidigare hade DKW presenterat en helt modell ny modell, DKW F102. En fullt modern bil med DKW:s kännetecken: framhjulsdrift och tvåtaktsmotor. Modellen sålde sämre än befarat och till 1966 års modell fick bilen en liten utseendeförändring, fyrcylindrig motor och döptes om till Audi. Audi som bil hade inte tillverkats sedan trettiotalet, men det var ett av de fyra bilmärken som ingick i Auto Union. Den omdanade DKW:n kallades för Audi F103 men det stod aldrig på bilen. Till en början hette den helt enkelt Audi men fick senare modellbeteckningen 72, vilket motsvarade motorstyrkan. Senare tillkom 80 och Super 90 med högre effekt samt 60 med lägre effekt 1968. Audi 75 ersatte 1969 varianterna 72 och 80. Modellen ersattes till 1973 års modell av en helt ny Audi 80 (internt kallad B1) som detta år valdes till Årets bil i Europa.

I nästa inlägg på Bilspanaren fortsätter jag skriva om fler Audimodeller från den tid då Audi var prestigelöst.

2 kommentarer:

  1. Jag ställer mig lite frågande till de låga miltalen på dessa två. Är det inte så att 8000 mil lika gärna kan vara 18000 eller 28000 mil?
    Bilarna är ju trots allt över 40 år gamla.
    MVH / Henrik

    SvaraRadera
  2. Jo mätaren slår om vid 10000 mil så jag borde också ifrågasätta siffrorna mer. Att hitta en till synes fin och orörd bil väcker de tankarna om att den nog inte heller gått så långt. Å andra sidan är ju inte 18000 mil särskilt mycket heller. Jag skulle ju kunna jämföra med min bil som fyllde 40 i år. Den har gått knappt 30000 mil men med tanke på skicket skulle den kunnat bedömas gått 20000, kanske ännu mindre.

    SvaraRadera