måndag 20 februari 2012

My Fair Lady

Just nu har jag sportlov så vad kan vara mer passande än att fortsätta med sportbilstemat som inleddes med MGB GT? Idag blir det återigen en mer folklig sportvagn efter excesserna med Iso Rivolta och Citroën SM. Någon skulle kanske invända mot min användning av ordet sportvagn då de bilar som hittills figurerat kanske bör benämnas Gran Turismo, det vill säga GT-vagnar. Naturligtvis gör de inte bort sig på en kurvig småväg men en snabb och bekväm tur på en rak väg mot ett avlägset mål är nog dessa bilars rätta element. Detta stämmer säkert in även på dagens bil.

I slutet av sommaren tog jag en tur i närliggande kvarter och fann då denna Datsun 280ZX med targatak. Detta är en så kallad 2+2, vilket betyder att den har ett minimalt baksäte. Modellen fanns också i ren tvåsitsig variant och har en något mer attraktiv taklinje, även om skillnaderna är små. Under huven sitter en rak sexa på 2,8 liter och 145 hästar. Från 1981 kunde man även få den med turbo och då steg effekten. Detta är dock en 80:a, men den togs i trafik i Sverige först 1985. Stora stötfångare med "stötfångarhorn" avslöjar att det troligtvis rör sig om en USA-import. 10 ägare och 14000 mil verkar inte ha slitit på bilen direkt då den ser fin ut. Lackerade stötfångare samt motorhuv i avvikande färg har jag sett på flera exemplar av modellen, men jag vet inte om det är originalutförande. Backspeglarna är det i alla fall inte.

Datsun 280ZX tillverkades från 1979 till 1983. Internbeteckningen på denna modell är S130 och den ersatte S30, mer känd som 240Z, 260Z och 280Z. S30 var billig men samtidigt läckert formgiven och med prestanda som spöade betydligt dyrare bilar. Den blev en succé, framför allt i USA. Efterträdaren anpassades antagligen för att passa den amerikanska marknaden och växte till vissas förtret på sig en del jämfört med föregångaren. Den blev mer GT- än sportvagn. Även denna generation blev populär i USA där den marknadsfördes som Datsun by Nissan. (Jag har tidigare försökt skriva om namnförvirringen gällande Datsun/Nissan,) I Japan hette dock Datsun 280ZX istället Nissan Fairlady Z.

Det något fåniga namnet Fairlady började användas av Nissan redan 1959 och det sägs att det var ordföranden för Nissan Motors, Katsuji Kawamata, som efter att ha sett musikalen "My Fair Lady" på Broadway 1958 bestämde att Fairlady var ett passande namn på koncernens sportbilar. Utanför Japan var det nog få som höll med och därför kom andra namn så småningom att användas på exportmarknaderna. Fairlady används fortfarande i Japan och idag är det den modell som heter 370Z här som heter Fairlady Z i hemlandet.

Att ha teman på bloggen är kul men blir lite tråkigt i längden då det är begränsande. Dessutom är sportbilar inte mitt främsta intresse, så jag kan väl redan nu flagga för att kommande inlägg kommer att blandas upp med diverse osportiga bruksvagnar.

2 kommentarer:

  1. Det är INTE en USA-import då den saknar de lagstadgade sidopositionsljusen som alla Nordamerikasålda bilar har från årsmodell 1968.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken miss, det är ju bland det första man tar en amerikaspecificerad bil på! Jag har haft flera sådana på bloggen tidigare så jag kanske är ursäktad för detta misstag?

      Jag tycker dock att stötfångarna luktar USA - kanske är bilen omlackad och hålen för positionsljusen igenlagda?

      Radera