tisdag 29 januari 2013

Storfiat vid stormarknaden

Även om det kan tyckas som om jag tar rätt mycket kort på bilar jag finner intressanta är det sällan själva tillfället passar särskilt bra. Jag skulle nog säga att i 6 fall av 10 så blir det inga bilder tagna, och i åtminstone ett av de tre övriga fallen blir det bara något snabbt kort knäppt med mobilen.

Idag på parkeringen vid Gränby centrum var ett sådant tillfälle när jag visserligen kunde ta en bild, men inget mer. Det var lunchtid och i baksätet satt en fyraåring med fallande blodsockernivå. Det blev ändå ett kort genom sidorutan med min (allt sämre) mobil på en livs levande Fiat Croma 2.0 i.e 16V! Även om detta är sen årsmodell är beståndet av Cromor säkerligen decimerat, oavsett årsmodell. Det lilla jag kunde se av bilen så verkade den fin, även om vinterdäck på svart plåtfälg drar ned utseendet - men det gör det ju på vilken bil som helst. Den har ändå rullat närmare 30000 mil, men endast haft två ägare

Fiat Croma togs fram i samarbete Lancia, Alfa Romeo och Saab. För att vara en Fiat var det en stor modell. På bilden framgår tydligt att den är ett syskon till Saab 9000. Jag har berättat om detta samarbete tidigare när jag skrev om en Saab 9000 turbo. Liksom syskonen Lancia Thema och Saab 9000 introducerades den som 1985 års modell. Det sista syskonet Alfa Romeo 164, kom först 1988 och hade egen kaross. 1991 genomfördes en smärre ansiktslyftning på Croma och 1996 blev sista årsmodellen. Någon ersättare blev det inte, men namnet Croma dök upp igen 2005 på en högbyggd kombi.

Jag måste erkänna att jag blivit mer och mer sugen på en fin Saab 9000 (kanske beror det på att jag nuförtiden är dubbel Saabägare). En tidig årsmodell såklart. Fast ännu roligare vore det ju med en Fiat Croma. Det som är lockande med modellen är såklart att den är så bekant i och med släktskapet med Saab 9000, men ändå så ovanlig (åtminstone i Sverige). En Alfa 164 vore också trevligt. Alfa är ju Alfa liksom. Men man får ju inte glömma Lancia Thema! Den fanns som helkombi. En sån skulle man ju ha. Eller en med V8:a från Ferrari. Eller så skulle man ha en...

10 kommentarer:

  1. Det är minsann inte varje dag man ser en Croma! Själv såg jag en riktigt fin Tipo häromdagen som jag faktiskt fotograferade också - även det en ovanlig modell nuförtiden. För övrigt vill jag minnas att tidiga Tipo-exemplar hade digital instrumentering också... Jag kan skicka bilder om du är intresserad. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar stå en Tipo utanför ett dagis jag passerar på väg till jobbet, men det har hittills inte funkat att fota den. Och nu har jag inte sett den på ett tag. Typiskt. Du får gärna skicka bilder.

      Jag ska också försöka jaga rätt på en Tempra jag sett tidigare.

      Radera
  2. Det är dessutom skinnklädsel i den där! Förut bodde den i Fålhagen. Jag var där och suktade efter den emellanåt:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den verkar ha flyttat ut till kusten nu, men det finns fortfarande en Fålhagenadress på ägaren så den kanske kan ses där fortfarande ibland? Konstigt att jag missat den.

      Radera
  3. De där hade extremt mycket knappar på mittkonsolen för pengarna. Min kompis hade en Turbo när vi studerade.
    Check-kontrollen blinkade städigt för olika mer eller mindre alarmerande felutfall.
    Ingen vinterbil direkt. Dörrarna gick aldrig att stänga i minusgrader utan man fick sitta och hålla in dom de första 2-3 kilometrarna. Handbromsdamaskens premiummaterial pulveriserades i 30 minus :)
    Det var för övrigt extremt vågat att dra åt p-bromsen i den temperaturen på en 80-tals fiat !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Tänk vad ordentliga vintertester kan göra. Saab 9000 är ju en utmärkt vinterbil, även om kvaliteten kanske kunde vara si och så.

      Radera
  4. Jag gjorde det: drog åt p-bromsen på en Chroma :( Släpade bakvagnen i ett antal kilometer innan den släppte.
    Körde Taxi i Jönköping 1994 för en åkare som hade varit Fiat handlare.
    Flottan bestod av 3 Chromor. En från 1988 och en 16V från -89 och en Turbo från 1990. Check-panelen blinkade som en julgran ständigt. En packad norrman misstog den för en Saab 9000 :) Tyckte att han var BRA j-a packad om man misstar en Fiat for Saab ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det känns som om vi kan få en del Chromahistorier här!

      Radera
  5. Jag har haft en Croma av sen årsmodell, 94 tror jag det var. Den var en av de ovanligaste, 2,5L V6 från Alfa och fullutrustad. En helt fantastisk bil som jag bla åkte till Italien med helt utan problem. Har även haft 2 st Lancia Thema, båda med V8:an. En av dem ägs idag av min bror. Min dröm vore att kombinera Thema 8.32 med Alfa 164 Q4 i en Croma kaross. Snacka om sleeper :) Det var f.ö. jag som sålde Argentan som du skrev om i ett tidigare inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roliga bilar du haft. Och jag skulle kunna tänka mig en Saab 9000 med V8:an från Thema och fyrhjulsdriften från Alfan!

      Argentan ja. Det hade varit nåt! Men jag var nog fel köpare. Vart tog den vägen, förresten?

      Radera