tisdag 11 januari 2011

Sicken Simca! Åh förlåt, Talbot.

I helgen var jag i Kungliga huvudstaden där vädret var deprimerande med snö, regn och snöblandat regn. Det gjorde dock inget! För vid isen i Vasaparken hittade jag nämligen en Simca - eller Talbot som den faktiskt heter. Klart man blir glad, för när såg du en senast?

Bilen tillhörde mannen som stod och sålde brända mandlar intill isen. Han sa att köpte bilen för ungefär ett år sedan på Gotland. Hans tidigare bil var också en Simca. "Den bästa bilen man kan ha" enligt honom själv. Sen hann vi inte prata så mycket innan hugande mandelspekulanter dök upp.

Han tyckte förresten också att hans bil var ett förvånansvärt bra skick. Och så kan det väl vara. Det beror ju på vad man jämför med. Hur som helst så har ju bilen uppenbart en del rost men det kanske är så farligt ändå. Uppenbarligen är plåtskarven ovanför bakre hjulhusen en vek punkt för där rostar det på båda sidorna. Reservdäcket är fastspänt på bakre delen av taket - tufft! Någon har någon gång monterat en så kallad "skyport", en taklucka i glas som var populär på 80-talet. Bakrutorna verkar ha "tonats" - med svart målarfärg!

Vad är det då för bil? En Talbot 1100 Pickup från 1983 enligt Transportstyrelsen, men det är väl snarare en skåpbil? Denna tvåsitsiga transportmodell, som också fanns som pickup med öppet flak, heter egentligen VF och tillverkades 1973-85. Det står för "Voiture Fourgonette" vilket ungefär betyder skåpbil. Fast på franska. Mer kända skåpbilar är kanske Renault 4 Fourgonette (kallad "apambulans") och Citroën 2CV Fourgonette. I Sverige marknadsfördes bilen som Simca "Fixaren". Om den efter namnbytet till Talbot också kallades Fixaren vet jag inte. Simca 1100 som vanlig personbil presenterades 1967 (jag har tidigare haft med en  sådan som leksaksbil) och tillverkades fram till 1981. Från 1979 hette den Talbot 1100.

Ja, namnbytet ja. Jag ska försöka förklara det kortfattat. Simca expanderade under 50-talet och bland annat köpte man Ford France 1954 och lyxbilstillverkaren Talbot-Lago 1958 och fick då varumärket Talbot. Under 60-talet köpte Chrysler upp franska Simca och brittiska Rootes (med bilmärken som Hillman och Sunbeam). Dessa båda lade grunden till Chryslers Europasatsning. Koncernen, som fick namnet Chrysler Europe, drogs dock med förluster och 1978 såldes den till PSA-koncernen (Peugeot och Citroën) som beslutade att döpa alla märken i koncernen till Talbot. Hängde ni med?

1 kommentar:

  1. Sicken nostalgi jag kände. Min första bil var en Simca 1100 GLS, just det lyxmodellen med klocka och fällbart baksäte. Den la tyvärr av efter jag gav bort den, men hade nog avlidit snart nog ändå på grund av rost. Men sina sista år fick den leva med ett Simons sportavgassystem på 2", gav en kul konstrast till den lilla motorn...

    SvaraRadera