måndag 12 september 2011

Bilspanaren bakom galler

Nej, det är inte så allvarligt som det låter. Rubriken syftar på att intressanta bilar kan återfinnas bakom galler och det är det som är temat för dagens inlägg: Bilar bakom galler. Eller stängsel är det väl snarare, men galler gav en något mer effektfull rubrik. Bilarna är av högst varierande typer i högst varierande skick. Vissa verkar stå bakom galler för att skyddas mot klåfingriga typer medan andra verkar stå där för att de glömts bort eller så står de där i ett slags mellanförvar innan de förpassas till skroten. Ägaren kanske hade en plan för bilen men som rann ut i sanden eller så skulle bilen fungera som reservdelsbil. Kanske togs också några delar från reservdelsbilen innan bilen som fick delarna även den havererade. Eller så är förklaringen en helt annan. Kanske är det det faktum att bilarna är onåbara som gör att jag börjar fundera över vad de faktiskt gör där?

Hur som helst var jag i alla fall i maj ute på en fotorunda i närliggande industriområden och fann då bland annat BMW 2002 och Citroën CX Break som jag berättat om tidigare.

Dagens första bild är tagen utanför en bilverkstad där jag förra året lämnade in min bil för lite justeringar i hopp om att få ned CO-halten. Resultatet blev lyckat och bilen seglade igenom besiktningen och som bonus blev bilen betydligt trevligare att köra. Verksataden servar alla bilmärken men har specialiserat sig på ett. Gissa vilket. Det står ju en Porsche 911 (964) Carrera 4 från 1990 där men annars är det föga förvånande Alfa Romeo som gäller.

Den röda bilen är en Alfa Romeo GT 1600 Junior från 1974 som ser fin ut. Det är helt klart en personlig favorit bland Alfas modeller. Bredvid Porschen står en desto sorgligare Alfa Romeo 75 Turbo från 1988 som varit avställd ända sedan 1999. Synd på en så tuff åttiotalsmodell. Intill 75:an står tre minst lika sorgliga typer till som dock är lite svårare att se. Den blå bilen är en Alfa Romeo Alfetta, en annan av mina Alfafavoriter. Av det jag kan se gissar jag att årsmodellen är 1978-82. Bredvid skymtar ännu en Alfetta fast röd. Denna är gissningsvis äldre. På fotot taget från andra hållet ser man en Alfa Romeo Giulietta av den modell som kom 1977. Bakpartiet på Giuliettan är inte vackert men i övrigt är det en snygg modell, tycker jag.

I början av juni befann jag mig i Katrineholm och hittade bland annat en Range Rover som var misstänkt lik en Saab 900. Jag gjorde också en del andra fynd där.
I mitt inlägg om coupéer figurerade en Opel Kadett LS Coupé och här är ännu en. Detta exemplar från 1968 återfanns vid Peugeothandlaren i Katrineholm. Vad den gör där är osäkert men den har i alla fall stått där länge. Bilen är i trafik men besiktigades dock senast 2005. Någon gång har den ägts av någon med sportiga ambitioner: JP-fälgar, extraljus och stor dekal på dörren ger lite rallyvibbar.
På ett annat ställe i Katrineholm, inklämd mellan en champagnefärgad Volvo 940 och dito Nissan Micra stod en silverfärgad Rolls Royce Silver Shadow från 1970. Den såg fin ut men har varit avställd sen 2009. En lite mystisk detalj är att Transportstyrelsen säger att bilen inte är privatimporterad. Den är dock högerstyrd och kom i trafik i Sverige första gången 1985.

Silver Shadow kom 1965 och var Rolls Royce första modell med självbärande kaross och den strama designen bröt mot tidigare modellers mer runda former. Modellen är så nära en massproducerad Rolls Royce man kan komma. Mellan 1965 och 1980 tillverkades över 33 000 exemplar av Silver Shadow och dess systermodell Bentley T-type.
På väg hem från Katrineholm passerade jag Strängnäs och där klev jag inte ens ur bilen för att ta denna bild. Det kan bli så med en varm och trött son i barnstolen bredvid mig. Utanför en bilfirma stod hur som helst denna trevliga Peugeot 504 GL från 1974. En fyrägarbil som ser riktigt skaplig ut men skulle lyftas rejält av lite färsk färg på fälgarna.

Efter detta inlägg kan vi konstatera att gamla bilar kan vara både fängslande och fängslade! 

8 kommentarer:

  1. Bakom bilverkstäder kan man hitta mycket! Apropå Rolls-Roycen så tror jag att begreppet privatimport började användas först under mitten-slutet av nittiotalet. Så bilar som tagits in innan dess är visserligen importerade, kanske till och med av privatpersoner, men privatimporterade, se det är de inte! Det är samma historia med min bil, den kom från Tyskland -85 men står inte som privatimporterad.

    SvaraRadera
  2. Tack! Då var det mysteriet löst!

    SvaraRadera
  3. Ventilationsrutan lite öppen på 164:an. Snyggt. Hur går försäljningen? Skall du skaffa något nytt objekt?

    SvaraRadera
  4. Ventilationsrutan är öppen av nödvändighet då hissmekanismen till sidorutan är kass. Troligtvis har själva skenan som rutan vilar på rostat sönder. Som så mycket annat på bilen är delar införskaffade men sen har tiden, orken och/eller kunskapen tagit slut.

    Jag hade en intresserad spekulant igår som lade ett bud på bilen. Jag måste dock fundera lite. Ett oväntat men roligt bytesförslag dök också upp igår. Vi får se hur det blir men tanken är att en annan bil från 60-, 70- eller 80-talet ska införskaffas. Jag är särskilt sugen på en Saab 99:a.

    SvaraRadera
  5. Rakt igenom trevliga spaningar!

    Å som sagt kring bilverkstäder kan det stå mycket spännande och gömma sig.

    Den blå Alfettan är en 82:a avställd sedan 1994 (råkade vända vid den verkstaden för nåt år sedan).

    SvaraRadera
  6. Tack! Men jag ser att du inte knäppte några bilder på Alforna.

    SvaraRadera
  7. Jodå! Jag har bara inte lagt upp dem på nätet :)

    SvaraRadera
  8. Vet någon vart den röda alfan står eller om den är till salu, har letat länge efter denna modellen

    SvaraRadera