måndag 14 november 2011

Två trotjänare i Tibetorange

Idag fortsätter jag med ett inlägg med Audi från tiden då märket saknade premiumstämpel. Förr var ju förresten inga bilar premium då begreppet liksom inte var uppfunnet. Det känns lite mer sympatiskt på något sätt. Förr kunde dessutom en helt vanlig familjebil ha en orange kulör utan att det var konstigt.

Även i dagens inlägg är det läsarbilder som gäller. Det verkar röra sig om två riktiga trotjänare, en typ av bil jag beskrivit tidigare. De rullar på trots ett slitet yttre. Den första bilen fann Erik i Umeå i mitten av juni och det är en väl insliten Audi 80 LS från 1976. Erik skriver så här: Bilen är i trafik och har inte gått särskilt långt men karossen är minst sagt patinerad. Detta är en bruksbil jag då och då brukar se på gatorna. Bilen har haft sex ägare och rullat drygt 14000 mil.

Som jag skrev i förra inlägget om Audi 60, eller F103 som modellen kallas, 1973 av Audi 80. Det är i stort sett samma bil som första generationens Volkswagen Passat som kom året efter och plattformen de bygger på kallas B1. Efterträdarna kallades således B2. Bilarna ritades av Giorgetto Giugiaro och deras skarpa men nätta design blev stilbildande för Volkswagenkoncernens modeller under sjuttiotalet. I mitt tycke är Passaten den mest lyckade med sin fastbackkaross. Passat och 80, samt dess efterträdare A4, har utvecklats gemensamt men likheterna har blivit allt mindre ju mer premium Audi blivit.

Nästa bil borde kanske ha kommit först då den är äldre, både till årsmodell och form. Jag tyckte dock att den direkta efterträdaren till Audi 60 borde komma först. Återigen är det Mikael i Sandviken som varit framme. I mitten av juni spanade han in denna Audi 100 L från 1975. Härligt skabbig! skriver Mikael. Vidare skriver han att den används som bruksbil av en äldre herre. Bilen har haft tre ägare och gått 1400 mil enligt Transportstyrelsen, men jag gissar att mätaren snurrat vid 10000 minst två gånger.

Formgivningsmässigt ser man att denna bil är lite modernare än Audi 60 (F103) men inte lika modern som Audi 80. Modellen kom som 1969 års modell och var lite större och kallades internt typ F104. Plattformen här kallas C1 men den delades inte med någon Volkswagenmodell. Efterträdaren, typ 43, liknar en uppförstorad Audi 80. Den kom 1977 och plattformen för den kallas följaktligen C2.
Skicket på bilarna har klara likheter, även om den senare trots bättringsmålning ser ut att vara något friskare. Dessutom verkar färgen var densamma på bilarna. Mina efterforskningar har lett mig till att tro att det rör sig om Tibetorange, en färg som klär vilken sjuttiotalsbil som helst!

2 kommentarer:

  1. min bror hade en Audi 80GT som var i den färgen om jag inte minns fel. Hundra hästar hade den och gick ungefär som en Golf GTI (som kom några år senare, var det 1977?)
    Inte en av de elegantare kulörerna om du frågar mig.

    SvaraRadera
  2. Det var väl samma motor i 80 GT som Golf GTI fastän Golfen hade insprutning. Den kom sen också i 80 GTE. Jag kan tänka mig att den gick bra, även om Audi är större än Golfen så är vikten försumbar.

    SvaraRadera