tisdag 10 januari 2012

Lika som blåbär

Men varför har jag två bilder på samma bil i dagens inlägg? Ja, kan man fråga sig, men troligtvis är du som läser detta bilnörd och ser att bilarna skiljer sig lite åt, vilket tyder på att det rör sig om två bilar.

Och det stämmer naturligtvis. En dag i november när jag åkte buss genom Luthagen i Uppsala fick jag se dessa två stå parkerade i rad. En tid efteråt åkte jag till samma plats men då hade den ena tyvärr rört lite på sig. Man kan dock på bilden intill ana den andra bilen bortom övergångsstället vid de ljusgula husen. Om man anstränger sig riktigt ordentligt alltså.


Bilarna må se identiska ut, men det skiljer faktiskt två årsmodeller mellan dem. Bilen på den översta bilden är en Volvo 240 GL från 1988 som haft sju ägare och gått drygt 20000 mil. Den missade besiktningen i september och verkar inte ha rullat på ett tag då luften i vänster bakdäck håller på att ta slut. Senast jag passerade bilen var det tomt.

Den andra är en Volvo 240 GL från 1986 som haft fem ägare och gått knappt 30000 mil. Till skillnad från den övre bilen så har denna förgasarmotor. En kul detalj i sammanhanget är att både bilarna utrustats med tillbehörsfälgar från lite äldre årgångar av Volvo 240.

Dessa bilar sticker väl inte ut på något speciellt sätt då Volvo 240 av senare årgång fortfarande är rätt vanliga. Modellen lockar många entusiaster, men frågan är hur det blir i framtiden när beståndet minskar. Kommer den att nå samma kultstatus som Volvo Amazon? Modellen mellan de två, Volvo 140, har ju inte riktigt nått de breda lagren av entusiaster som Amazonen så vi får väl se hur det går för 240.

Volvo 240 har jag berättat om vid ett flertal tillfällen och en av de första bilarna på bloggen var en Volvo 242 av första årsmodellen, 1975.

5 kommentarer:

  1. 240 modellen ligger varmt om hjärtat=) och kultstatus har redan sjuttiotalar240..det märks på träffar och turneér.
    Det är ju faktiskt så att tvåfyrtiomodellen är den modell som byggts längst och många människor har minnen till enligt vad jag har upplevt.

    SvaraRadera
  2. Den ena har väl de aluminiumfälgar som satt på 260 innan turbinfälgarna kom. Var det 1979? De var också vanligt förekommande på 245/265 i
    ambulansutförande.

    Den andra verkar däremot ha de aluminfälgar som fanns som option när 740 GLE introducerades 1984. De påminner om de första originalfälgarna till 760 men är fjortontummare till skillnad från 760 fälgarna som var femtontummare.

    Allt gott!

    SvaraRadera
  3. Jo det stämmer. "Ambulansfälgarna" skrev jag om i ett inlägg för inte så länge sen: http://bilspanaren.blogspot.com/2011/11/volvopensionarer.html.

    De andra fälgarna har jag bara sett på 240-bilar, men det du skriver kan säkert stämma!

    SvaraRadera
  4. Korrekt, det är fälgar från en tidig 740.
    När såg ni senast en 240 GLT i trafik?
    Jag börjar bli lite sugen på en sån.
    I och för sig har jag ägt några - som rallybilar i Volvo Original Cup.
    Tror det börjar bli svårt att hitta en någorlunda intakt bil.

    SvaraRadera