söndag 2 september 2012

Container i kursiv stil

Få höjer på ögonbrynen när de ser en Volvo 740 då de är tämligen vanliga och någorlunda moderna fortfarande. Jag har länge spanat efter ett exemplar av Volvo 740 eller den lyxigare 760 med modellbeteckningen i kursiv stil. Varför då? För att dessa är av de första årsmodellerna och de börjar bli sällsynta. Under min bilburna spaningsrunda i Umeå, som jag berättade om i mitt förra inlägg, fann jag så ett exemplar.

Det är en GLE från 1984, den första årsmodellen av 740 och i Sverige såldes endast GLE-utförandet detta år. Den är svart och har ett klumpigt extrahandtag på bakluckan vilket får den att kännas som en för detta taxi eller civilpolisbil. Dessa brukar dock vara automatväxlade och långmilade, men denna är manuell och har i sammanhanget rullat låga 21000 mil. Men man vet ju aldrig.

I februari 1982 presenterades Volvos nya prestigevagn 760. Formen stod Jan Wilsgaard för och var klart USA-inspirerad. 1984 presenterades den mer folkliga 740. I folkmun döptes 740 till sossecontainer, medan 760 av vissa kallades för moderatcontainer. 760 ersattes 1991 av 960 och året efter kom ersättaren till 740 kallad 940.

Hur var det med de där emblemen då? Ja, till 1986 års modell blev de på Volvovis kantiga och inte lika spännande.

Är jag nöjd nu då? Ja och nej. Nu går nämligen jakten vidare för att finna en 760 av årsmodell -82-83. De har nämligen annorlunda backspeglar jämfört med senare årsmodeller...

10 kommentarer:

  1. Nu förstår jag äntligen varför vissa Volvo 740/760 har kursiva emblem och andra inte. Tack för upplysningen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att kunna reda ut så stora och viktiga frågor!

      Radera
  2. -Extrahandtaget var populärt bland äldre brukare av dessa vagnar då det skyddade luckan från repor och fingeravtryck!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju bättre att borra hål i plåten än att få repor i den...

      Radera
  3. Skönt att läsa dina spaningar och inse att du faktiskt inte behöver äga en 760 med de tidigare backspeglarna. För dig räcker det liksom med att hitta en och fotografera den :)
    Själv är jag alldeles för ha-fixerad och skulle antagligen ha behövt köpa och äga en tidig 760 (om jag nu varit sån att jag gått igång på speciella volvobackspeglar..)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag inser väl mina (främst ekonomiska) begränsningar. Och så är jag lite konstig.

      Hur som helst är jag helt inne på Saab nu så någon 760 blir det inte. Ikväll fick jag testa en Saab 900 T8 Special!

      Radera
  4. Hej
    Även 940 kom 1991 740 fick leva kvar och fick en riktig snik front och Bendix tändsystem som bara fanns på 740 91-92.
    //Thomas

    SvaraRadera
  5. Räddade en 744 -88 från skroten för 2 år sen :) En ägare sen NY ! 16000 mil . Älskar den :)

    SvaraRadera
  6. Jag såg en sådan idag, tack vare denna blogg visste jag att den var speciell :)

    SvaraRadera
  7. Jag har en Volvo 740 av -85 årsmodell som jag fick av min far 2014! Den har gått 30K mil och motor/låda går bra! Men tyvärr är det balkrost och lite rost i golvet. Senast godkända besiktning var 2012 när farsan köpte den. Min farmor körde med den i ett halvår innan den blev underkänd på besiktningen. Jag får ta körkort om ungefär 2 år så jag ska få den igenom besiktningen tills dess!

    SvaraRadera