fredag 15 april 2011

Ett säkert vårtecken

Nu börjar entusiastbilarna komma fram ur sina iden. Några har bara fått stå, kanske med lite ompysslande innan de ställdes undan. Till den kategorin hör min bil. Tidigare år har den stått i kallgarage vilket begränsat möjligheterna till omsorg vintertid och denna vinter stod den i en lada 20 mil hemifrån. Andra bilar har pysslats om, små och stora saker har fixats. Gemensamt är i alla fall att ägarna vill plocka fram sina bilar nu.

Från mitt vardagsrumsfönster på fjärde våningen spanade jag in denna Alfa Romeo GTV6 2,5 från 1987. Det var inte läge att springa ner på gatan med en hungrig tvååring som hängde i benen så teleobjektivet fick åka fram.

Jag gissar att denna bil fått sig en mer omfattande ompyssling under flera vintrar. En koll med Transportstyrelsen visar att bilen besiktigades senast 2007. Nu verkar den dock snart vara klar och ägaren har inte riktigt kunnat vänta utan gav sig ut innan stötfångarna monterats dit och bilen besiktigats. Jag har inte sett bilen sen dess så kanske görs den sista handpåläggningen innan besiktning som pågår nu.

1973 kom Alfa Romeo Alfetta ("lill-Alfan" på italienska), en familjebil som hyllades för vägegenskaper, prestanda och utseende. 1975 kom kupén, Alfetta GT. Modellen med den största motorn fick heta GTV, "Gran Turismo Veloce" (aah, dessa italienska namn!), men så småningom fick alla modeller heta GTV. 1981 fick sig modellen en uppdatering med mer plast och mindre krom. Samtidigt kom GTV6, det vill säga GTV med en V6:a under huven. När modellen kom till Sverige 1983 presenterades den som "Turbodödaren" i reklamen. 1987 lades modellen ned.

Den här veckan har det blivit många inlägg och nu är det dags att varva ned lite. Säkert dyker det upp inlägg snart igen, men inte imorgon i alla fall. En sak som är säkert är att jag om en vecka hämtar min egen bil. Då är det vår på riktigt!

3 kommentarer:

  1. Den klarade övergången från 70- till 80-tal galant, GTV:n. Den bär upp plastsjoken på ett bra vis. Jag har en sådan i drömgaraget. Också.

    SvaraRadera
  2. Jäpp, och den blev nästan mer av en ikon på 80-talet än 70-talet känns det som. Eller är det för att jag knappt upplevde 70-talet?

    SvaraRadera
  3. En GTV framföres med fördel utan bakre kofångare.
    Det är nog meningen att den skall vara så.

    SvaraRadera