tisdag 12 april 2011

Fransk flärd och en tyskamerikan igen

 I helgen var jag i Stockholmstrakten och under en promenad från syrran i Solberga till tunnelbanan vid Telefonplan spanade jag in något intressant på avstånd som jag var tvungen att undersöka.

Det jag fann var en Renault 21 turbo från 1991. Modellen såldes aldrig ny i Sverige så det gav extra krydda åt spaningen. Volvo, som sålde Renault, ansåg att den konkurrerade med Volvos egna modeller. Synd, för det är riktig åttiotalssnygging med en smula fransk flärd! Flärdfullheten är dock något nedtonad genom avsaknad av krom men med kjolpaket på denna prestandaversion med tvåliters turbo på 169 hästar. Bilen kom till Sverige 2007, varifrån är okänt, och har haft två ägare. Den ser skaplig ut men skulle nog behöva lite omvårdnad. Vänster bakdörr har till exempel fått en tråkig rostskada.

Renault 21 introducerades 1986 då den ersatte Renault 18 och den tillverkades fram till 1994 då den ersattes av Laguna. 1989 fick den en ansiktslyftning som bland annat innebar en ny lite hungrigare front som denna bil har. En kul detalj gällande Renault 21 är att de lite beskedligare modellerna med mindre motorer hade tvärställd motor medan de kraftfullare varianterna hade längsmonterad motor. Orsaken till detta var att Renault inte hade en tillräckligt kraftfull växellåda som kunde monteras på tvären.

Alldeles intill stod en inte alls lika intressant Mercedes E430 4Matic från 2000. V8 på 4,3 liter och fyrhjulsdrift gör inte bilen särskilt mycket mer intressant. Det som fångade min blick var den lilla nummerskylten baktill. Vid en närmare titt såg jag även positionsljus på främre stötfångaren. Återigen en privatimport, från 2005 visar det sig, gissningsvis från USA. Lite kul, men mer möda på denna bil lägger jag inte.

Nu har jag farten uppe - imorgon planeras det gissningslek!

4 kommentarer:

  1. Idag har jag gjort service på en Opel Kadett -89 med bara 12.000 mil bakom sig, dessutom helt rostfri!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker Renault 21 ser ut som en bil från en reklamfilm. Ni vet en sådan där man inte vill/får visa vilket märke det är, utan har försökt dölja det. (Tänk Toyotareklamen där Toyotaägarna får sina märken stulna för att folk lättare ska få igenom sina icke-Toyotor genom besiktningen).

    Lite invecklat, men ni förstår säkert vad jag menar.

    Imperial: Det kan inte finnas många sådana kvar, trots gubbkörning verkar de rosta ganska friskt.

    SvaraRadera
  3. Det ska ju sitta ett emblem i fronten såklart. Frågan är om det är bortplockat eller bortfallet. Visst ser den lite identitetslös ut (när jag såg den på avstånd trodde jag det var nån typ av Lancia) men jag gillar den.

    Kul med Kadetten. Hoppas du gav den extra omsorg. Det är några Kadetter på gång här på bloggen men det finns lite annat som ska upp innan - puh!

    SvaraRadera
  4. Vi gick ju miste om många Renaultmodeller under 80talet då bara R5an togs in. Tex Renault 9, 11, 25 och Safrane./Johan S.

    SvaraRadera