måndag 8 augusti 2011

Bilspaning på franska del 4

Idag publicerar jag det näst sista inlägget med bilspaningar från Frankrike. Bilderna i dagens inlägg är tagna utmed Atlantkusten i regionen Poitou-Charantes.

Första bilden är tagen i den lilla badorten Fouras. Fouras är nog mest känt för oss svenskar genom att det gett namn åt karaktären Fader Fouras i Fångarna på fortet. Det är nu inte så konstigt då man ser Fort Boyard från staden. Åter till bilen, en Citroën Méhari. Jag blev väldigt glad när jag fann bilen men föga anade jag då hur vanlig denna bilmodell är i dessa trakter. Jag skulle komma att se betydligt fler.

Citroën Méhari tillverkades mellan 1968 och 1988 i knappt 145 000 exemplar. Den  hade en enkel plastkaross på en bottenplatta från Dyane (som baserades på 2CV). Namnet Méhari kommer tydligen av namnet på en tävlingsdromedar. Méhari var terränggående trots att de allra flesta bara är framhjulsdrivna. En fyrhjulsdriven version tillverkades i endast 1 300 exemplar mellan 1979 och 1983. Den känns lättast igen på att den hade ett reservhjul på motorhuven och är så klart väldigt eftertraktad idag. Man kan någorlunda årsmodellbestämma en Méhari med hjälp av dess färg. Bilen är inte lackerad utan det är plasten i karossen som är färgad. Färgen på denna bil, Vert Montana (Montanagrön) fanns dock under alla år bilen tillverkades så det hjälper mig inte.

Nästa bil är en Renault 4L från 1968-74 som även den hittades i Fouras. Renault 4 är fortfarande en rätt vanlig bil i Frankrike men de flesta är av nyare årgång än denna med mer plast och mindre krom. Renault 4 firade i år 50 år vid en stor internationell träff i Thenay i Frankrike. Jag såg även en Renault 6 men den fick jag tyvärr inte med på bild. När såg den en sådan senast?

På den vackra ön Île de Ré fann jag i den lilla staden Saint-Martin-de-Re en konkurrent till Citroën Méhari. Bilen heter Renault Rodéo 4 och tillverkades mellan 1970 och 1981. Den baserades på Renault 4 Fourgonette och hade liksom Méhari plastkaross och framhjulsdrift. Fyrhjulsdrift fanns dock som tillval. Det fanns också en Rodeo 6 med motor från - just det - Renault 6.

Jag kan tycka att Citroën Méhari nästan är snygg i jämförelse med Renault Rodéo, som väl inte kan beskrivas som annat än ful? Den ser ut som ett riktigt dåligt hemmabygge, men vill-ha-faktorn är liksom för Méhari stor. Notera att klädseln och "stoppningen" på förarstolen fallit bort och blottar den minst sagt enkla stolskonstruktionen.

Jag såg också några andra fordon liknande Citroën Mehari och Renault Rodéo, bland annat Mini Moke och Volkswagen Typ 181, men tyvärr fastnade de inte på bild.

På ön Île d'Oléron fann jag denna Peugeot J9, en praktisk men ful transportbil som aldrig såldes i Sverige. J9 tillverkades mellan 1981 och 1991. Det ålderdomliga utseendet beror på att den grundar sig på en äldre modell, J7, som tillverkades mellan 1965 och 1980.

På väg från Île d'Olérons passerar man den lilla staden Marennes, mest känd som Frankrikes och Europas ostroncentrum. Över 60 procent av alla ostron som säljs i Frankrike kommer enligt uppgift härifrån! Jag är väldigt svag för ostron, men det som intresserade mig här var vagnarna utanför denna bilverkstad. Bilderna togs på avstånd men om du klickar på bilden så blir det lite lättare att se.

Längst fram står åter en Citroën Méhari, denna gång en specialmodell som hette Azur som tillverkades mellan 1983 och 1986. Den känns igen på att den var vit med blåa detaljer. Sen kommer en rätt ointressant Golf cabriolet men bredvid den står en Jeep CJ av okänd årgång och därefter åter en Méhari Azur. Sist i raden står en, vad jag tror är, Daihatsu Rocky från åttiotalet.

Nästa bild visar samma verkstad sedd framifrån och här står mellan en Renault Scénic och en Iveco skåpbil några intressanta vagnar till. Den vita bilen är en Lancia Fulvia Berlina. Lancia Fulvia tillverkades mellan 1963 och 1972. Till vänster om den skymtar en Vanden Plas 1300, en bil jag kommer att återkomma till inom en snar framtid. Bakom den står något som jag tror är en Renault 4CV.

Vi börjar närma oss slutet på serien Frankrikespaningar. Nästa gång blir det sista delen med bilar från Paris, där det kommer att dyka upp både oväntade japaner och engelsmän!

2 kommentarer:

  1. Du kan ha hittat stället i världen med störst antal "terränggående baljor med rudimentära tygtak" per capita...

    SvaraRadera
  2. Jag börjar tro att så är fallet, ja.

    SvaraRadera