måndag 29 augusti 2011

En egen kupé

Idag blir det en spaning med tema! Jag har med hjälp av läsares och egna bilder samlat ihop ett antal sköna coupéer från Köpenhamn, Malmö och Hässleholm i söder via Örebro och Uppsala till Duved och Umeå i norr. En tvådörrars coupé är ofta både dyrare och mer opraktisk än en vanlig sedanmodell men däri ligger också den så viktiga kärnan. Har man pengar kan man ju unna sig lyxen att vara opraktisk. Att ha en kupé helt för sig själv.

Den första bilen är BMW 633 CSi från 1977 och bilderna skickades av Lars Gunnarsson i Malmö redan i början av maj. Bilen importerades till Sverige 2001 och har sen dess haft två ägare. Varifrån bilen kommer vet vi inte men gula strålkastare indikerar ju att den kan vara från Frankrike. Illa snyggt är det i alla fall. Bilen verkar gå som bruksbil året runt och Lars, liksom jag, undrar varför man importerar en fin, 24 år gammal bil som man sen risar ner med åretruntkörning?

Modellen tillhör 6-serien, som även finns idag, men just denna modell kallas E24 internt och av de insatta. Bilen på bilden torde vara av den första årsmodellen 1977 då den presenterades hösten 1976. Tillverkningen upphörde inte förrän 1989. Jag har inte riktigt förstått vad folk ser i dagens BMW-modeller men denna måste vara bland de snyggaste som den bayerska biltillverkaren pressat ur sig. Designen stod den franske konstnären och designern Paul Bracq för. Modellen baserades på dåtida 5-serien, även den ritad av Bracq. Bracq är dessutom skyldig till några andra av BMW:s och Mercedes allra snyggaste modeller. Jag har ju avslöjat mig som något av en frankofil så jag kan väl nämna att Bracq även ritat det franska höghastighetståget TGV och arbetat för Peugeot.
Även nästa bil kommer från Lars i Malmö. Han såg den redan i slutet av april när han befann sig i Hässleholm. Det rör sig om en småsliten Opel Commodore Coupé från 1977 i topputförandet GS/E. Lars fick sig en pratstund med ägaren, den sjuttonde i ordningen, som sa att han var på väg att möta den nye ägaren. Det verkar inte ha gått så bra för bilen har fortfarande bara haft sjutton ägare.

Modellen kallas Commodore B och är i grunden en Rekord D. Jämför den med den Rekord D coupé från samma år jag fann i april så ser du att det bara rör sig om små exteriöra skillnader. Motorn är i Commodore dock en rak sexa och i GS/E har den elektronisk insprutning och 160 hästar. Tittar man noga ser man att bilen faktiskt inte har vinyltak vilket man ska förledas att tro. Jag gissar att den dock haft vinyl från början men att det blivit skadat och någon gång tagits bort.

Opel har presterad en rad vackra coupémodeller varav Rekord D/Commodore B i mina ögon hör till de snyggaste tillsammans med Rekord C/Commodore A. Just en Rekord C coupé fann jag i Uppsala i juli. Den är från 1968 och verkade vara i ett mycket fint skick. Den gör sig verkligen i den här färgen.

Fjädringen bak ser lite hög ut och navkapslarna bak kommer från en Commodore. Systerbilen Commodore A var med i samma inlägg som jag hänvisade till ovan men i skicket var den denna bils motsats.

Den grå Volvon på andra sidan gatan har jag skrivit en del om men jag kan så här i förbifarten nämna att den kan vara till salu om någon spekulant som av ägaren anses värdig är intresserad.
Även den mindre Opel Kadett har funnits i fräsiga coupéutföranden. Jörgen Eriksson fångade en sådan i hemstaden Örebro. Det är en Kadett B, närmare bestämt en 1500 LS Coupé från 1969. Skicket är slitet men vackert patinerat och bilen har endast haft två ägare.

Kadett B fanns från 1966 till 1973 och fanns i uppsjö karossvarianter. Vad jag vet så fanns hela tre coupévarianter av Kadett B. Opelfolk får gärna rätta mig här om jag har fel. Kanske borde någon variant benämnas "fastback" i stället. Hur som helst skiljs de lättast åt genom olika form på bakrutorna.
Ett annat bilmärke som har många sköna coupéer på sitt samvete är Mercedes-Benz. En sådan har Robert Jonsson, alias Imperial58, fångat på bild. Robert har en bilverkstad i Duved och allt han skriver om denna bild är att "ibland kommer det in något annat än V70 och A4 för service". Mercan är en 250 CE från 1972 som verkar ha kommit till Sverige 2001 men varifrån vet jag inte, men den har, liksom BMW:n gula ljus i fronten - snyggt!

Liksom BMW:n har även denna Mercedes ritats av Paul Bracq. Modellen kallas internt för W114 och den har jag berättat om tidigare även om det då rörde sig om en fyrcylindrig W115. Coupémodellen fanns bara med sexcylindrig motor, vilket beteckningen W114 står för. Förutom antalet dörrar skiljer sig coupémodellen från sedanen på så sätt att den har en annan lägre taklinje där mittstolpe saknas.
Nästa Mercedes i finkostym kommer från Köpenhamn. Den fångades på bild i april (har jag för mig) av Anders Greijer från Uppsala. Den ser lite småluggig ut men liksom de flesta Mercedes ser den ändå lite lyxig ut. Det är en snyggt brunmetallic 230 CE med skärmkrom. Årsmodellen är jag osäker på men en guldmetallic 230 CE från 1984 skrev jag om redan i december. Äldre danska bilar har sidoblinkers på framskärmen vilket svenska bilar saknar. En oviktig detalj som är viktig för en bilnörd.
Sista bilen hittade jag i Umeå i juli och är en släkting till Buicken i förra inlägget, en Oldsmobile Cutlass Supreme från 1979 som ser ut att vara i  skapligt skick. Den är svensksåld och har som brukligt är när det gäller amerikanska bilar i Sverige haft rikligt med ägare, i detta fall nitton stycken. Supreme var toppmodellen av Cutlass-serien och just denna modell fanns från 1978 till 1987.

Efter oljekrisen 1973 började de amerikanska bilarna skalas ned ("downsizas" på svengelska) och lagom till oljekrisen 1979 hade de flesta krympt. En del blev lyckade och andra inte. Jag tycker alla coupéer jag beskrivit ovan är snygga, men den här är, vad ska man säga, väldigt tidstypisk amerikansk.

Oldsen får avsluta dagens temaspaning. I denna spaning förekom ett antal läsarbilder men kom ihåg att du själv kan spana loss och helt på egen hand publicera bild och text på Bilspanaren via Facebook. Gör som jag och 29 personer gjort hittills; Tryck på gilla-knappen och håll dig uppdaterad och få del av exklusivt material (som hittills varit en suddig bild på en Alfa 33 samt en rostig Opel Rekord, men ändå).

4 kommentarer:

  1. Man får passa på att grayulera och jädrar vilka snygga bilar du hade i detta inlägg.
    Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det ett gäng skönheter!

    SvaraRadera
  3. Jag hade en BMW e24 med den minsta motorn kallad 628 CSI från -84, också det en importbil. Mycket trevlig vagn dock väldigt dyr att äga. Tror iof bara jag körde den 50 mil på dom tre åren jag hade den. En orsak till det var att den var så lång och låg vilket gjorde att jag var tvungen att bygga upp med brädor när bilen skulle in och ut ur mitt garage som hade väldigt brant nedfart! =) Inte så smidigt!

    SvaraRadera
  4. Jag minns din hajnos från en text på Klassiker.nu. Kadetter och mopeder är väl lite enklare att få ut (även om du verkar ha bytt garage?).

    SvaraRadera