tisdag 23 augusti 2011

Rapport från fulbilsparkeringen

Ikväll var jag på tisdagsträff vid Ulva kvarn strax utanför Uppsala. Träffarna anordnas av Automobilhistoriska Klubben Uppland och brukar vara trevliga tillställningar. Som Volvo 164-ägare tyckte jag det borde komma fler Volvo 164 och 140 till finbilsparkeringen och slängde ut en uppmaning på dessa modellers klubbforum att komma. Det kom tre Volvo 164 och tio 140, varav nio i karavan från Stockholm! Det var mycket trevligt förutom att kopplingen lägligt nog havererade på min bil strax efter jag skrivit på forumen så jag fick åka dit i lånad Ford Focus (tack Anders) och parkera på fulbilsparkeringen istället.

Nu behöver det inte vara så tråkigt att hamna bland fulbilarna för titta vad som fanns där: två små tyska bruksbilar ifrån 1981 i lyxigare GL-utförande! Först har vi en Opel Kadett 1,3 GL. Bilen är svart med guldstripe och röd inredning - snyggt. Den har bara haft en ägare och i år borde alltså denne och bilen ha firat 30 år tillsammans. Vi får väl anta att förhållandet varit lyckligt.

Kadett har jag berättat om tidigare, bland annat här och i storspaningen från Norrtälje fanns en Kadett med av samma generation (Kadett D).
Sen har vi en Ford Fiesta 1.1 GL som gör sitt bästa att se ut som en broschyrbil i kvällssolen. Denna bil har dock avverkat sex ägare under 30 års tid. Den intressanta tillkomsten av Ford Fiesta berättade jag om här.

Enägarbilar är alltid spännande. Jag har fler av dessa fascinerade vagnar i mitt nu lite för dignande bildarkiv och jag hoppas få berätta om dem snart!

2 kommentarer:

  1. Ser ut att vara en härlig kadett D! Snyggt med guldstripe! Känns som kadett D är en lite "bortglömd" modell!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med. Det är en rätt fräsig modell tycker jag. Just detta exemplar var prydligt men lite rostigt.

    SvaraRadera