måndag 1 augusti 2011

Bilspaning på franska del 2

Jag fortsätter idag det franska bilspanandet och kommer så att göra några inlägg framöver. Därmed blir det mycket franskt framöver. Dagens första bild är tagen i den gamla och vackra hamnstaden La Rochelle. Bilen är en trevlig Renault Estafette i fint skick som stod vid den gamla hamnen. Jag tror aldrig Estafette såldes i Sverige men tillverkningen startade i alla fall 1959 och trots sitt uråldriga utseende fortsatte tillverkningen ända fram till 1980. Jag gissar att detta är en senare årsmodell. Motorn var från början densamma som Reanult Dauphine. I Dauphine satt motorn bak och drev bakhjulen men i Estafette satt den fram och drev framhjulen.
Bilderna på nästa bil är liksom de i det förra inlägget tagna i Surgères. Jag tog bilderna från bilen utanför en mataffär och det var lite svårt att få till vinkeln så hela bilen syntes. Det är i alla fall en snygg Peugeot 504, en av mina absoluta favoritbilar, som jag berättat kort om tidigare i storspaningen från Norrtälje. Detta är en 504 TI som var den vassaste varianten med insprutningsmotor på 104 eller 106 hästar beroende på årsmodell. Den uppmärksamme ser att bilen har taklucka, självklart på en toppmodell.

Den uppmärksamme lägger också märke till lite modifieringar. Bakljusglasen är till exempel moderna med klarglas. Dubbla runda framlyktor är troligtvis också en modifiering. Dessa lyktor var standard på 504 för den amerikanska marknaden, men då hade bilarna också stötuppfångande och förfulande bautastötfångare. Av någon anledning dessa framlyktor standard på TI-modellen i Tyskland, men bara 1976. Hur som helst ser det ju lite tufft ut, även om originalstrålkastarna är minst lika tuffa. Lättmetallfälgarna kommer från en 504 coupé eller 505. Eller 604.
Sista bilden är tagen i Rochefort, kanske mest känt för att det finns en ost härifrån som bär stadens namn. Den togs i flykten, mycket påpassligt av min fru. På min uppmaning visserligen men ändå! Jag vill härmed tacka för detta och för den förståelse hon uppvisar.

Åter till bilen som är en smårisig Citroën Visa. Det rullar fortfarande en del Visor i Frankrike men i Sverige är de i det närmaste utrotade, eller utskrotade rättare sagt. I Sverige finns enligt Klassiker av 3890 sålda bara 164 kvar i registret varav 40 i trafik! Citroën Visa kom 1978, som 1979 års modell och tillverkades till 1988. Till en början såg den lite trulig ut men det ändrades redan efter tre år. Bilen på bilden är av en senare årsmodell som ser lite mer normal ut. På sjuttiotalet köptes det då krisdrabbade Citroën av Peugeot och Visas teknik delades i mångt och mycket med Peugeot 104.

Jag utlovade i förra inlägget att jag skulle publicera bilderna i kronologisk ordning och att två bilar från Köln skulle vara med i dagens inlägg. Nu blev det av olika anledningar inte så i dagens inlägg men jag återgår i nästa inlägg till både ordning och Köln.

2 kommentarer:

  1. Fälgarna på 504:an är 505 turbo-fälgar, 15", bultmänster 4x140, samma som Subaru XT =)

    SvaraRadera
  2. En Subaru XT vore något att springa på! Det finns väl några som inte återvänt till rymden ännu...

    Även 604 GTI och de sista årsmodellerna av 504 coupé hade fälgarna och jag gissar att bultmönstret var detsamma för dem.

    SvaraRadera