onsdag 10 augusti 2011

Bilspaning på franska del 5

Vi har nu kommit fram till sista inlägget med bilspaningar från Frankrike. Idag är det bilder från två dagar i Paris och det blir en storspaning!

Vi börjar med två japanska vagnar som jag blev lite förvånad över att finna. Äldre japanska bilar är inte särskilt vanliga ens i Sverige mycket beroende på att de helt enkelt rostat bort, vilket inte är fallet i Frankrike. Här var det snarare importrestriktioner på japanska bilar som begränsade antalet sålda exemplar.
I Montmartre stod denna rätt rostfria men lite kantstötta Honda Civic av den första generationen 1973-79. Att den är automatväxlad ser man på emblemet på bakluckan: Hondamatic. En liten tuffing som kanske var den första riktigt moderna japanska småbilen. Tidigare japanska småbilar hade antingen varit ett slags motorcykelbilar eller konventionellt uppbyggda bilar med längsmonterad motor fram och drivning bak. Enligt en lapp i rutan är bilen till salu och bud kan lämnas via telefon. Bilen uppges ha gått endast 6 850 mil. Jag vet inte hur vanlig en sådan här Honda Civic är men på den franska motsvarigheten till Blocket.se, Leboncoin.fr, fanns idag fyra stycken till salu. (Notera också det kralliga Mercedes T1-skåpet med graffitimålning.)

Nästa japan är som av en händelse också till salu och sågs vid den stora shoppinggatan Rue de Rivoili. Det rör sig om en Nissan Cedric 280 SGL, fullutrustad japanlyx med sexcylindrig diesel under huven. Bilen har gått 17 200 mil och är din för 2 900 €!

Nissan Cedric visar sig inte vara en alltför ovanlig bil då jag vid en koll på Leboncoin.fr hittar hela tretton stycken! Då ingick visserligen den föregående generationen Cedric i sökningen, men ändå!

Nissan Cedric hittade aldrig till Sverige vad jag vet, men modellnamnet fanns mellan 1960 och 2004 i olika generationer. Modellen hade också andra namn beroende på marknad. Den generation Cedric som bilen på bilden tillhör kallas Y30 och tillverkades 1984-87.

Åter i Montmartre fann jag denna fina Riley Elf. Färgen känns inte som en originalfärg då de Riley Elf jag sett haft något sobrare färger. Den succébil som är mer känd som Hundkojan eller Mini har haft många namn och utföranden varav Riley Elf är ett. BMC, The British Motor Company, var mästare på så kallad badge engineering, vilket går ut på att man genom små förändringar säljer samma bil under olika namn.

Elf tillverkades 1961-69 och var en lyxig Hundkoja, som ju haft flera namn genom åren, med utbyggd bakdel och annorlunda front. Den hade en systerbil i Wolseley Hornet. På hur många BMC-modeller har bakljusen som denna Riley Elf har använts?

Ännu en variant av BMC:s badge engineering stod nära Jardin du Luxembourg, nämligen ännu en Vanden Plas Princess 1300 (det kan möjligtvis var en 1100 också)! Jag fann ju en likadan i Marennes. En koll på Leboncoin ger dock bara en träff på Vanden Plas 1100 och en på 1300. Vanden Plas Princess 1100/1300 tillverkades 1963-74 och ingick i den så kallade ADO 16-serien. ADO 16 debuterade 1962 och fanns som Austin, Morris, MG, Wolseley, Riley och Vanden Plas. De skiljdes åt med mer eller mindre yttre och inre förändringar som skulle tilltala olika typer av kunder. Bilens konstruktör var liksom Hundkojans den geniförklarade Sir Alec Issigonis, men designen stod Pininfarina för.

På väg från Jardin du Luxembourg och på väg över floden Seine via Pont Neuf stod ett exemplar av en av bilvärldens mest kända folkbilar; Fiat 500. Jag kan tänka mig att denna mikrobil varit populär i Paris där utrymmet i trafiken är skralt. Idag kryllar det till exempel av små Smart-bilar och för den del den nya retrovarianten av Fiat 500. Fiat 500 presenterades 1957 och tillverkades fram till 1975. Den hade från början 13 hästkrafter min i slutet hade effekten stigit till hisnande 23 hästkrafter. Frankrikes stora folkbil, Citroën 2CV, genomgick dock en ännu större omvandling - från 9 till 34 hästkrafter!

Denna snygga Citroën CX 2400 GTi med nederländska skyltar fanns också i Montmartre.

Tyvärr råkade autofokus lägga sig på trädstammen till vänster i bild utan min vetskap när jag tog bilden snett framifrån. Jag har skrivit kort om Citroën CX i ett tidigare inlägg.

I Montmartre stod också denna bruksiga Peugeot 504 GL. Jag tycker att Peugeot 504 gör sig riktigt bra i denna dova grönmetallic. Framför Peugeoten står en Austin Mini av senare årgång, en mycket vanlig bil i Paris. Skyddsbågen runt bakljusen är obligatorisk för dessa då andra bilar har sina stötfångare i samma höjd som Minins bakljus.

Nära dessa bilar stod en skönt rödorange Mercedes-Benz W123 med avbruten stjärna. Ska vi gissa att det är en 200D?

Nära den jättelika parken, eller snarare skogen, Bois de Vincennes stod denna slitna men ändå prydliga Peugeot 404.

En femdörrars Renault 5 hittades också nära Bois de Vincennes. Femdörrarsvarianten kom inte förrän 1980 och jag är osäker på om den någonsin såldes i Sverige. Någon som vet? Den kom till så att man tog dörrarna från Renault 7, en spansktillverkad rätt ful fyrdörrars sedanmodell av Renault 5, och satte dem på Renault 5.

Sista bilen i detta långa inlägg stod också nära Bois de Vincennes fast väldigt långt bort från Peugeot 404:an. Detta är i alla fall en variant som jag är säker på inte såldes i Sverige. Peugeot 104 såldes i Sverige men aldrig denna tredörrars variant 104 kallad 104 Z eller coupé. Den hade kortare hjulbas och annorlunda bakparti jämfört med fyr-och femdörrarsvarianten. Om den ändå verkar bekant på något sätt så hade den mycket gemensamt med Talbot Samba som såldes här. En annan variant var Citroën LN, men den såg vi inte heller till i Sverige. BMC är långt ifrån den enda tillverkaren som ägnat sig åt badge engineering!

Jag såg en del Peugeot 104 i trafik, både med tre och fem dörrar, men jag skulle inte säga att de är så vanliga längre. Peugeot 104 presenterades 1972. Den såg ut som en halvkombi men var från början fyrdörrars. 1974 kom coupémodellen och 1976 en femdörrarmodell. Produktionen höll på ända till 1988, alltså flera år efter att efterträdaren 205 presenterats.

Nästa inlägg återvänder vi, kanske till en del läsares lättnad, till Sverige. Au revoir för den här gången!

5 kommentarer:

  1. Hej

    Tack för trevliga rapporter från Frankrike. Du anmärkte på det regniga vädret i en av texterna. Men jag tycker att bil-bilderna blir mycket bättre i mulet och regn än i solsken.
    / Henrik

    SvaraRadera
  2. Kul att du uppskattade de franska inläggen! Jag håller med om att en regnvåt asfalt och mörk himmel framhäver bilarna på ett mycket snyggt sätt. Däremot är det inte lika kul när man ska på badutflykt med familjen...

    SvaraRadera
  3. 5-dörrars Renault 5 såldes i sverige, jag har haft en.

    Uffe

    SvaraRadera
  4. Ååååå varför körde jag sönder min ungdoms Honda Civic? Varför?
    Jag borde få nåt slags straff. :(

    SvaraRadera
  5. Uffe: Tack för den informationen! Hoppas du var nöjd med din "snålmus".
    Leoscookie: Ja, antagligen borde du det, men om alla bilar funnits kvar skulle den här bloggen inte finnas...

    SvaraRadera