onsdag 12 oktober 2011

Jubileum!

Idag fyller Bilspanaren ett år! För ett år sedan den 12 oktober skrev jag det första inlägget på bloggen. Därefter har jag under året fyllt på med 183 inlägg till. Vad kan då vara mer passande idag än en jubileumsbil?

Jag fann den i slutet av augusti när jag var på jakt efter den Mazda 323 jag skrev om för två veckor sedan. Bilen är en Saab 96 GL från 1980, sista året för den redan då uråldriga modellen. Bilen ser ut att vara i ett bra skick och är lite oväntat privatimporterad till Sverige. Kanske kommer den från Finland, landet där den tillverkades för drygt 30 år sedan. I mars 2009 togs den i trafik här och har sedan dess haft tre ägare. Oväntad är också den främre registreringsskylten som är hemmagjord. Det är därför jag valt att visa delar av registreringsnumret på bilden. I originalutförande ska den också sitta under stötfångaren.

Varför skriver jag då jubileumsbil? Jo, de sista 300 exemplaren av 96:an var en speciell jubileumsmodell som hade akvamarinblå lack, krokekrade lättmetallfälgar och blå plyschklädsel. Den allra sista 96:an lämnade fabriken i Nystad, Finland den 11 januari 1980. Bilen kördes sedan direkt till Saabs museum i Trollhättan av rallyföraren Eric Carlsson "På Taket".

Som du kan se på bilden har denna bil en annan typ av lättmetallfälgar, de så kallade "fotbollsfälgarna". Det kan ju hända att de bytts under årens lopp men det kan ju också innebära att det inte är en Jubileumssaab. Den akvamarinblå lacken ger inte heller någon ledtråd då den kunde beställas till en vanlig 96:a. Inredningen kunde jag inte se från trottoaren och gå in tomten där bilen stod ville jag inte. Den sista årsmodellen av 96:an hade chassinummer från 96806000001 till 96806002820 och då skulle man ju kunna tänka sig att de 300 sista i ordningen var jubileumsmodellen. I så fall är detta en jubilar då chassinumret är bland de 300 sista. Nu är det inte så enkelt chassinumren på bilarna som lämnade fabriken kom inte i ordning. Bilen på Saabs museum har till exempel chassinummer 96806002814.

Dessutom har det säkert varit populärt att göra om vanliga 96:or till jubileumsmodeller vilket kan lura den som ser bilen. När jag var liten hade vi en annan jubileumsmodell, en Saab 96 "Silver" från 1975. I början av åttiotalet byttes den mot en 96:a från 1969 som var kraftigt ombyggd till just en 1980 års jubileumsmodell. Den hade dock "amerikafront" med runda lysen och framstolar från Saab 900. Jag tyckte den var väldigt tuff. 1986 byttes den mot chamottebrun Saab 99 som trots att det var en gammal konstruktion kändes väldigt modern jämfört med 96:an.

Tidigare jubileumsbilar på bloggen har varit Volvo 240 (245) från 1986 (Volvo 60 år) och Saab 900 från 1988 (Saab 50 år).

Oavsett om denna Saab 96 är en jubileumsbil eller inte så fyller Bilspanaren i alla fall ett år. Och jag hoppas att jag om ett år kan fira tvåårsdagen med någon ny intressant jubileumsbil!

9 kommentarer:

  1. Förutom Saaben så tycker jag att denna garageinfart var väldigt snygg. Som ett showroom utomhus.
    Och förstås, Grattis på 1-årsdagen!

    SvaraRadera
  2. Tack! Bilden är tagen i Kåbo utanför och det finns många påkostade uppfarter där. Villapriserna ligger mellan 5 och 15 miljoner och denna uppfart fann jag utanför ett hus som hamnar mellan dessa priser. Dock är inte Saaben särskilt representativ för vagnparken i området men däremot smälter XC60:n till höger in väl.

    SvaraRadera
  3. Dags för gatuvyspaning..:)

    SvaraRadera
  4. Fälgarna som satt på jubileumsnittiosexan heter Minelite. Var supercoola på sjuttiotalet.

    SvaraRadera
  5. Tack!
    Om besserwissern får tala så är åtminstone jubileumsfälgarna av Minilite-typ då Minilite är en tillverkare. Ronal tillverkade Saabfälgarna och det fanns liknande till 99/900. Vi hade det på azurblå 900GLi-84. Snyggt! Tror fälgarna hette Silver spoke.

    SvaraRadera
  6. Grattis på ettårsdagen, och hoppas på många fler!
    Efter vad jag har hört så var just Jubileumsversionen av 96:an en av de värsta ur rostsynpunkt. Personligen så föredrar jag de tidigare årsmodellerna, de enorma blafforna till blinkers/varselljus är ingen favorit. Men fotbollsfälgarna är ju dödstuffa...

    SvaraRadera
  7. Tack! Ja kanske var rosten värre på dem. När jag fortfarande bodde hemma så hade mina grannar under 90-talet en fin jubileums-96:a som jag körde en del. Tyvärr tog man inte hand om den och för några år sen gick den till skroten, svårt rostig. Jag gillar nog årsmodellerna 69-70 bäst med stora kromgrillen och inga sidolister. Fotbollsfälgarna må vara tuffa men jag tycker att de är rätt fula...

    SvaraRadera
  8. Jubileumsbilen som Erik Carlsson körde från Finland till Saabs museum har chassinummer 96806002820.

    SvaraRadera