måndag 10 oktober 2011

Trend(y)spaning

Som trogna läsare av Bilspanaren vet är det flera läsare som då och då bidrar med material till bloggen. Jag har inte möjlighet att publicera allt, även om jag försöker, men många fortsätter ändå att skicka bilder. Det är väl så att om man ägnar sig åt bilspaning, eller bilspotting som är den mer korrekta termen, känner man ibland att man bara måste få delge någon sina fynd. Kolla en Subaru Trendy! vill man utropa men sällan har man någon förstående person med sig som man kan dela upplevelsen med. I alla fall inte på det där positiva sättet. Var ska man då pysa ut den där exalterade känslan? Ett effektivt sätt är att skriva till någon som förstår och då finns Bilspanaren där som din jourhavande bilspottingvän.

En annan möjlighet att nå ut med dina spaningar är att gilla Bilspanaren på Facebook och sedan kan du alldeles själv lägga upp dina spaningar där! Än så länge är det bara tre som tagit fasta på den möjligheten men jag hoppas på fler. Vilka bilar har de då spanat in? Jo en Ford Fiesta, en Fiat 127 och en KVD 441 alias "Tjorven"!
En av dem som bidragit med material är Jörgen från Örebro. Jag har publicerat flera av hans bidrag här på på bloggen och idag är det dags för ännu ett. Så här skrev han för ganska exakt en månad sedan:
På en parkering utanför bilfirman Jonsson Bil i Örebro hittade jag dagens bilfynd; en Subaru J10-Trendy 4WD årsmodell 1985. Skicket är mycket fint. En bil som man knappast ser varje dag.
Om Transportstyrelsens uppgifter stämmer så ger de en förklaring till det fina skicket: två ägare och 5276 mil på mätare. Det är inget som garanterar ett bra skick men det är sällan en nackdel heller. Notera slitna röda stripes på stötfångarna och den intressanta placeringen av majblomman på vindrutan.
"En bil som man knappast ser varje dag" skriver Jörgen. Det stämmer, men faktum är att jag själv hittade en redan i början av juni! Med tvåtonslack! Den här heter Subaru J12 Trendy 4WD och är från 1987. Notera de jättestora dekalerna på bakluckan som ser lite hemmagjorda ut. Mycket trevligt! Katalysator var något att skylta med 1987 då det inte blev lag på det i Sverige förrän 1989. På denna bil är inte skicket lika fint men ändå skapligt. Åtta ägare har nött på den men miltalet anges endast till knappt 9 000. Det ser ut som om vinterdäcken sitter på fortfarande och troligtvis är detta en trevlig liten vinterbil!


Subaru Trendy hette på de flesta marknader Justy och presenterades 1984. Den fanns med framhjulsdrift eller in- och urkopplingsbar fyrhjulsdrift, vilket var unikt för en så liten bilmodell. I Sverige såldes den dock endast med fyrhjulsdrift. Motorn var trecylindrig på antingen 1,0 eller 1,2 liter. Man ser motorstorlek i modellbeteckningen där J10 står för den mindre motorn och J12 för den något större. 1989 moderniserades utseendet något. Den första generationen Justy var helt utvecklad av Subaru men ersättaren som kom 1995 var en omdöpt Suzuki Swift. Justy generation tre blev en omdöpt Suzuki Ignis och fjärde och nuvarande generationen heter förutom Subaru Justy också Toyota Passo eller Daihatsu Sirion. Intressant? Inte direkt.

Om vi återvänder till tvåtonslacken på den andra bilen i inlägget så verkar kombinationen av mörkblå- och silver- eller ljusblåmetallic ha varit populärt på japanska bilar på åttiotalet. För några veckor sedan skrev jag ett inlägg om en Nissan Cherry med liknande lack. Jag minns också att Nissan Sunny och Mazda 323 i mitten av åttiotalet också kunde ha denna kombination. Det kanske inte bara var japanska bilar förresten. Saab 900 turbo fanns i en variant som kallades "Lyx" med blå-grå tvåtonslack. Volkswagen Caravelle minns jag också med blå tvåtonslack, fast då var det solida färger och inte metalliclack. Minns du fler?

2 kommentarer:

  1. Fyrhjulsdrivna småbilar ses som exotiska här i Sverige, men faktum är att de är ganska populära i Japan. Man använder inte vinterdäck där, men det kan fortfarande bli både kallt och halt så då får man åtminstone ha 4WD. När vi var där så fick jag tillfälle att köra en Mitsubishi Minica (en pytteliten bil som endast säljs i Japan) med fyrhjulsdrift.

    SvaraRadera
  2. Fyrhjulsdrift borde ju vara mer populärt i Sverige. Om vi fortsätter med långa snörika vintrar så kanske det blir det. Ibland kan jag också önska att svensken gillade lite mindre bilar...

    SvaraRadera