fredag 4 februari 2011

En helt vanlig dag i Borlänge

Nu har jag legat hemma i sjuksängen ett par dagar och haft tråkigt. Då är det kul att få höra från en bloggläsare! Gunnar Ljungstedt från Dalarna hade uppmärksammat att jag gärna tar emot bidrag till bloggen.

Gunnar tog bilden ovan som "ett höftskott en helt vanlig dag på Biltemas parkering i Borlänge", som han själv skriver. Kul med bilarna är att de båda är svenska, båda är kombibilar, båda har takräcken och båda är gröna. Dessutom är de nästan lika gamla och i ett något slitet bruksskick.

Till höger, lite undanskymd, står en veronagrön Saab 95 V4 från 1972 och huttrar. Saab 95 har jag berättat om tidigare.

Till vänster står en cypressgrön Volvo 145 DL från 1973. Grillen är utbytt mot en äldre. Jag antar, på grund av B20-emblemet, att den kommer från en 69:a. 1973 och -74 hade nämligen 140-serien grill av plast. En del kallar dessa årsmodeller för "visselvolvo" på grund av ett visslande ljud som uppkommer när bilen körs. Jag trodde det berodde på den nya typen av grill, men någon har sagt att det är kromlisten på huvens framkant som skapar ljudet. Det ska också sitta krom på framskärmarnas framkant, men de saknas. Troligtvis på grund av att skärmarna bytta eller lagade och lackade, och så har de inte kommit på plats helt enkelt.

Tack för bilden, Gunnar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar