måndag 28 februari 2011

Lyckad experimentbil

För en exakt en månad sen träffade jag på denna Jaguar 4.2 Sovereign från 1985. Avställd i oktober och med punka på framdäcket kan den kanske verka lite övergiven. Skicket verkar det dock inte vara något fel på så troligtvis ställs den på igen när snön smälter bort och vägarna torkar upp. Grönt är inte fel på en brittisk bil då det var Storbritanniens tävlingsfärg. Nu är det dock inte den mörkgröna British Racing Green det rör sig om utan en någon ljusare metallicfärg. De karaktäristiska fälgarna kallas Pepperpot (pepparströare) och är väl en smaksak om man gillar, men jag tycker de passar på denna årgång på vilken de var original.

Jaguars XJ-serie introducerades 1968 under namnet XJ6. Namnet XJ står för Experimental Jaguar och  kommer från bilens kodnamn under utvecklingsstadiet. Det var den sista modell som Jaguars grundare, Sir William Lyons, var med och utvecklade. Den första versionen, serie 1, tillverkades till 1973 då den ersattes av Serie 2. Det är ingen större skillnad utseendemässigt på bilarna men Serie 2 känns lättast igen på en lägre grill och en högre placerad stötfångare, en följd av amerikanska säkerhetskrav.

Bilen på bilden är en Serie 3 som introducerades 1979 och nu genomfördes större yttre förändringar av designhuset Pininfarina. Förutom de svarta stötfångarna, återigen nya amerikanska säkerhetskrav, kan det vid en snabb blick vara svårt att skilja den från de tidigare serierna, men bland annat är taket högre och bakrutans övre kant flyttades bakåt för bättre huvudutrymme för baksätespassagerarna.

Modellnamnet XJ lever fortfarande kvar och senaste XJ-modellen kom 2009. Men det är en helt annan bil.

1960 köpte Jaguar The Daimler Motor Company och Daimler blev specialversioner av Jaguarmodeller. 1969 introducerades Daimler Sovereign som var en exklusivare variant av Jaguar XJ6. 1983 lyftes namnet Sovereign över till Jaguars program, därav namnet på bilen på bilden.

De två första serierna av Jaguar XJ, alltså innan den fick utseendet som bilen på bilden har, är en av bilvärldens vackraste bilar, enligt mig. Låg och slank, men ändå kraftfull profil, lång motorhuv men även ganska lång baklucka, kort överhäng fram och långt bak, tunna takstolpar... Allt tillsammans ett mästerverk! Den borde såklart varit med på min hjulklappslista i julas, men jag glömde bort den då. Det gjorde dock inte så mycket för ingen av mina önskningar uppfylldes.

2 kommentarer:

  1. En gammal XJ6 är faktiskt en önskan som ju faktiskt är ganska billig att uppfylla. Fram tills de börjar krångla eller det är dags att tanka, vilket som nu inträffar först.

    SvaraRadera
  2. Jo det är ju det. British Leyland-kvalitet... Jag skulle aldrig våga skaffa mig en.

    SvaraRadera