Den här bilden tog jag redan i slutet av oktober, alltså när den här bloggen var relativt nystartad. Idag har det varit en riktigt kall men vacker vinterdag i Uppsala, men visst blir man sugen på att snön ska försvinna när man ser den här bilden?
Bilen är en Volvo Duett från 1966. Egentligen heter den P 210, men det är ju ingen som säger. Duetten är en folkkär vagn. En anledning till det är att den är extremt lastvänlig och många har nog fått bära betydligt mer än den tillåtna maxlasten. Det finns många historier om Duetter som liksom vägrade dö trots hårt och långt brukande.
Detta exemplar verkar dock ha levt ett lugnare liv, men den kan ju vara renoverad också. Hur som helst har den bara haft två ägare och Transportstyrelsen säger att den gått knappt 6400 mil. Om miltalet stämmer är det nog en ganska unik bil! Dörrhandtagen slokar, men det är inte ovanligt. Rejält takräcke är nästan ett måste på en Duett, liksom backspeglar på skärmarna.
Jag har berättat kort om Duett tidigare då jag gjorde en skrotspaning utanför Katrineholm men jag kompletterar med lite mer upplysningar här.
Efterfrågan på ett lastvagnschassi, eller leveranschassi som det kallas, kom efter det att PV 444 presenterades 1947 och tillverkningen av detta startade 1949. PV 444 hade självbärande kaross medan leveranschassit, som hette PV 445, hade ram men med samma axelavstånd och spårvidd som PV 444. Huv och skärmar kom från PV 444, men från torpedväggen (väggen mellan motorutrymme och kupé) och bakåt tog fristående karosserimakare över. Vanligast var skåpbilar och pickuper men ambulanser, begravningsbilar och ett fåtal cabrioleter är exempel på andra karosserityper. Floby, Ringborgs, Valbo och Grip-kaross är exempel på karosseriverkstäder.
1953 presenterade Volvo en egen kaross på PV 445-chassit med typbeteckningen PV 445 DH, eller Duett som den är mer känd som. Namnet Duett syftar på att den både är lastvagn och personbil i ett. Karosseriverkstäderna använde trä som stomme till sina skåpbilar men Duetten hade ett skåp gjort i enbart plåt, vilket gjorde den hållbarare. Duetten blev en stor succé vilket gjorde att efterfrågan på leveranschassin minskade. Leveranschassierna fortsatte dock ända fram till 1962.
Samma förbättringar som gjordes på PV:n fick också Duetten, men så gott som alltid något senare. 1958 bytte PV 444 namn till PV 544 och fick då bland annat hel vindruta och ny instrumentbräda. Denna förändring gjordes först 1960 på Duetten som då bytte namn till P 210. Duetten kom att tillverkas ända fram till februari 1969. Den allra sist tillverkade Duetten var kungsblå och står på Volvos museum, inte helt olik denna bil.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar