onsdag 2 februari 2011

Det kom ett brev...

I december kom ett mejl från Marcus Helsing i Ljusdal. Han hade noterat mitt intresse för både gamla bilar och gammalt porslin och frågade om jag visste något om ett fat med vw-logotyp på. Nu kunde jag inte bidra med några nya kunskaper om fatet men Marcus sa att han kanske kunde spana lite åt mig i Ljusdalstrakterna. Det tackade jag så klart ja till och i helgen kom så ett knippe bilder. Jag kommer att skriva om dem här så småningom.

Bilen på den första av bilderna från Ljusdal är en beige (nästan Puckobrun) Mercedes 220 D från 1975 fotad utanför en lunchrestaurang. Den ser ut att vara i ett riktigt fint skick, något som säkert Mercedes kvalitet bidragit till. Kanske är den delvis omlackad för jag anar nyansskillnader i färgen mellan exempelvis dörrar och skärmar, men det kan ju också bero på ljuset vid fototillfället.

Olika generationer av Mercedesmodeller kan ibland heta samma sak så för att skilja generationerna åt brukar man kalla dem utifrån Mercedes internkoder. Jag har berättat om det tidigare då jag berättade om en Mercedes med internkod C123. Modellen på bilden kallas W115 om den har en fyrcylindrig motor och W114 om den är sexcylindrig. I detta fall sitter det en fyrcylindrig motor på 2,2 liter (vilket beteckningen 220 antyder) som drivs av diesel (D i beteckningen). Den ger 60 hästkrafter så det är ingen raket direkt. Detta minskade dock inte dess popularitet för just 220 D är den variant av W114/115 det tillverkades flest av, över 400 000 exemplar!

Mercedes W114/115 introducerades 1968 och tillverkades fram till 1976. Designen stod Mercedes chefsdesigner Paul Bracq för. Han gick sedan vidare till BMW och Peugeot. Andra Mercedesmodeller hade alla ärvt teknik från tidigare modeller, till exempel bakvagn med pendelaxel, men W114/115 hade ett helt nytt chassi.

I Sverige kallas modellen "kompakt" för att den är mindre än dess föregångare, W110 (som brukar kallas "fenmerca" i Sverige). I Tyskland kallas den "Strich acht" (streck åtta) då Mercedes la till "/8" till modellnamnet för att skilja dem från äldre modeller. Bilen på bilden är en 75:a så den tillhör den ansiktslyfta generationen som kom 1973. Det innebar bland annat lägre och bredare grill, nya backspeglar och bakljus med räfflor. Dessa räfflor skulle förhindra att smuts fastnade på glaset. Jag vet inte hur mycket det hjälpte men räfflorna blev under många år ett viktigt designelement på Mercedes alla modeller.

Vill du bidra med bilder till bloggen är det bara att höra av sig till mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar