lördag 26 februari 2011

Flerfärgade Amazoner och tvångstankar

Från Marcus Helsing i Ljusdal har det nu ramlat in fler bilder. De kommer att dyka upp här på bloggen så småningom. Jag har faktiskt ett par kvar från förra laddningen. Idag blir det några Amazonbilder. Volvo Amazon har jag skrivit om tidigare så vill du veta mer kan du klicka här.

Bilden till höger har Marcus tagit med mobilen från jobbfönstret, vilket förklarar den tveksamma bildkvalitén. Den är troligtvis på väg till lack då lister, lyktor och så vidare är bortplockat. Dessutom är karossen kraftigt flerfärgad. Vädret och själva transportsättet är väl inte optimalt då karossen kan ha endast grundfärg eller till och med plåtrena ytor på vissa ställen. (Om bogseringen skett på allmän väg, är det ju inte särskilt lagligt heller.) Men ibland finns det väl inget annat sätt.

Den översta bilden visar en Amazon som jag tog kort på redan i mitten av oktober. Den har faktiskt varit med på en bild tidigare, men där presenterades den inte närmare. Det är 65:a i skapligt bruksskick och har endast haft två ägare. Som synes är den ljusblå i många olika kulörer. Det är nog en kombination av mången lackbättring och dåligt med puts (vilket inte syns så bra då det var blött när bilden togs).

När jag ser bilar som är riktigt matta och flammiga i lacken får jag ibland tvångstankar. Tänk dig en bil som är matt och rosa som med lite arbete kan bli blank och röd och fin! Jag blir sugen på att plocka fram rubbing och vax och börja gnida. Inte för att det är kul utan bara för att se hur fin lacken kan bli. Det är lite sjukt, men jag känner att jag kan erkänna det för läsare av den här bloggen. Förhoppningsvis känner någon igen sig, annars borde jag kanske söka hjälp?

5 kommentarer:

  1. Lyssna inte på Eva! Du är fullt normal. Det hade varit kul att putsa upp en del av bilen, utan ägarens vetskap. Tänk dig själv att du kommer ut till din bil och finner att ena bakskärmen är betydligt blankare än resten av bilen. Eller man kanske skulle putsa en del om dagen tills hela bilen var klar?

    Du hör själv, du är bland vänner här!

    SvaraRadera
  2. Hm... gillar det där överraskningsmomentet, men för övrigt låter det urtråkigt att putsa på gamla bilar. Det räckte så väl med att titta på den där amasonkillen på 70-talet. Blev "botad" för livet.

    SvaraRadera
  3. Hur är det med att putsa upp en bil som blivit så matt, är inte lacken skadad och går den inte fort ner sig igen?

    SvaraRadera