torsdag 3 februari 2011

Hjärttransplantation bakom galler

Jag kom på att jag faktiskt hade kort på en "kompaktmerca" som inte publicerats. Den får komplettera gårdagens inlägg då man inte kan se bilen framifrån på de bilderna.

Bilen på bilden är en Mercedes 250 från 1974. Beteckningen 250 betyder sexcylindrig bensinmotor på 2,5 liter. Alltså är detta en W114 medan förra inlägget visade en fyrcylindrig W115. Mercan i förra inlägget hade haft fyra ägare och denna har haft 17 men trots det verkar skicket, åtminstone sett utifrån, vara likvärdigt. De här bilarna är välbyggda!

Transportstyrelsen anger dock drivmedlet som diesel, och någon 250 diesel fanns inte. Det betyder att bilen genomgått en hjärttransplantation och fått motorn bytt till en diesel, troligtvis från en modernare Mercedesmodell. De som kan det här säger att det är "lätt" att byta till en modernare motor då de i stort sett passar "rakt av". Det stämmer säkert men jag kan i stort sett inget om motorer så jag kan inte bekräfta om det är så. Det är dock ett ganska vanligt ingrepp på gamla Mercedes och görs oftast för att man ska kunna köra billigt. Bilar äldre än 30 år är ju skattebefriade och på så sätt slipper man undan dieselbilens högre fordonsskatt, samtidigt som man får en lägre förbrukning. Man kan ju tycka vad man vill om det. Jag tycker att en gammal bil som får en dieselmotor utan krav på modern avgasrening och sedan körs mer än den annars skulle ha gjorts gärna kan stå kvar bakom gallret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar