söndag 20 februari 2011

Frusen Ford väntar på värmen

Från Marcus Helsing i Ljusdal kommer ännu en Ford Granada. Denna gång en svart 2600 (eller 2,6 som det står på framskärmen) GL med automatlåda från 1976. Notera att även denna Granada har skärmkrom. I detta fall är det originalmonterat vilket gör det mer diskret och anpassat efter bilens design. Det tycker jag är helt ok, vilket är tur då min egen Volvo 164 också har originalmonterat skärmkrom.

Marcus skriver att Granadan tillhör chefens brorson som besiktade bilen i november. Nu har den dock hamnat ute kylan på parkeringen på grund av en nyare bruksbil. Den ser ut att vara ganska orörd vilket i så fall gör den till ett bra grundämne för att bli en entusiastbil så småningom. Vi får hoppas att det är planen åtminstone. Om det blir nuvarande ägaren som sätter planen i verket eller en ny, den 17:e i ordningen i så fall, låter jag vara osagt. Och förresten fantiserar jag ju bara.

Alla som är på jakt efter en begagnad bil vet dock att det är i stort sett omöjligt att avgöra bilens skick utifrån ett par bilder, så jag spekulerar  bara om bilens potential. Jag ser till exempel inte om den har opolerad lack eller om den är spraymålad mattsvart.

Denna modell av Ford Granada är den första, och kallas därför MkI. Den presenterades 1972 och ersatte då brittiska Ford Zephyr och den större varianten av tyska Ford Taunus (20/26M). Från början kallades de enklare modellerna för Consul, men från och med 1975 fick alla varianter heta Granada. Granada byggdes både i tyska Köln och brittiska Dagenham. Det som skiljde de tyska och brittiska bilarna åt var delvis olika motoralternativ, av vilka det fanns en hel rad olika varianter.

Jag kan med säkerhet säga att denna Granada är tyskbyggd då brittiska Granada inte fanns med 2,6-litersmotor. Och så såldes endast tyskbyggda Granada i Sverige. Och, just det: 1976 förlades all produktion av Granada i Tyskland.

1978 ersattes den av Granada MkII som figurerat på bloggen tidigare, både med skärmkrom och utan.

1 kommentar:

  1. Europeiska Ford gjorde snygga bilar på sjuttiotalet. Amerikanare i halvskala, lagom vulgära med vinyltak, snobbringar och -förstås- skärmkrom.

    SvaraRadera