torsdag 27 oktober 2011

På östfronten intet nytt del 4: Grande finale!

Det dröjde några dagar men här är det: det sista och storslagna inlägget i serien om bilar från östblocket! Dagens fina bilder togs i Hallstavik av Stig Hellberg från Uppsala. Du kan även se dem på Stigs blogg. Här skulle man kunna traska runt länge och titta. Bland mer vanliga skrotbilar som Saab 900, Ford Scorpio och Volkswagen Golf står flera spännande bilar. "Ångrar lite att jag inte var mer noggrann vid fotograferingen, men vi var på väg till en sommarstugevisning och damen var inte sådär jätteimponerad av mitt bilintresse just då..." skriver Stig som förklaring till varför han inte botaniserade mer. Så är det ibland och även om jag har en förstående familj så kan ibland mitt bilspottande pröva deras tålamod. Nog om detta, nu ger vi oss på bilarna!

Första bilden visar resterna av vad som verkar vara en Trabant 601 och en Skoda 110 Coupé. Skodan kan vara svensksåld men Trabanten såldes aldrig ny här. Trots att den främst var avsedd för den östtyska marknaden exporterades den till länder inom men också till en del utanför östblocket.

Nästa bild visar också en Skoda, en beige 130 L från 1987 som är svensksåld bild och avställd sedan 2003. Intill den står en Wartburg Tourist, det vill säga kombi på Wartburgska. Fronten och stötfångaren skvallrar om att detta är den sista utgåvan av Wartburg 353 endast benämnd 1.3 med motor från Volkswagen som tillverkades från 1988 till 1991.

Även nästa bild visar Wartburg 1.3 och Skoda 130. Skoda 130-serien introducerades 1984 och lades ned 1990, lagom till Volkswagens övertagande av Skoda 1991. 130 var den sista svansmotorbilen från Skoda.

Mellan en Grålletraktor, eller mer korrekt Ferguson TE20, och resterna av en Fenmerca, eller mer korrekt Mercedes W110/111, står en Skoda 1000 MB från 1966 som varit avställd sedan 1992. Modellen kom 1964 och var den första Skodan med svansmotor. Det var i sig inte så konstigt 1964 då flera andra biltillverkare som till exempel Fiat, Renault och Volkswagen hade samma konstruktion på alla eller vissa av sina modeller. Det som utmärker Skoda är det jag nämnde ovan. Man höll fast vid konstruktionen ända fram till 1990!

Under en presenning intill verkstaden tittar en östtysk Barkas B1000 från 1973 fram. Detta är heller ingen bil som såldes i Sverige och den har kommit hit under senare år. Bilen besiktigades och kom i trafik i Sverige i augusti 1998 men redan i december samma år ställdes den av. Liksom Wartburg härstammade mekaniken från IFA, som i sin tur härstammade från DKW. Barkas tillverkades mellan 1961 och 1991. Den hade framhjulsdrift och trecylindrig tvåtaktsmotor. De två sista årsmodellerna fick samma fyrcylindriga motor som i Wartburg.

Japan ligger ju också i öst så en Mazda 626 passar på ett sätt in i detta inlägg. Denna Mazda 626 GLX från 1987 är ljusgrön enligt Transportstyrelsen och det stämmer ju bra! Jag skulle dock benämna den ljusblå med tanke på färgen som anas under algerna. Den har haft fyra ägare och har varit avställd sedan år 2000. Den ser ju inte så tokig ut under växtligheten så man kan ju undra varför den bara fick rulla i 13 år?

En bil som svårligen kan sägas komma österifrån är den Citroën DS som står bredvid den beige Skodan. Denna Citroën D Special från 1972 har endast haft två ägare men har varit avställd sedan 1992.






En annan bil som inte heller från öst är den västtyska Lloyd (eller Borgward) Arabella som berövats nästan all utsmyckning. Det tjusiga Arabellaemblemet sitter dock kvar på bakskärmens fena. Bilen har nog varit avställd länge för registreringsnumret på bilen tillhör en Volvo 245 från 1991 som skrotades i maj!

Lloyd byggde små billiga och lätta bilar med tvåcylindriga tvåtaktsmotorer, men när Arabella kom 1959 bröts den traditionen. Den hade moderiktig kaross, om än i litet format, med fenor och panoramaruta, åtminstone baktill. Den hade framhjulsdrift lik tidigare modeller men motorn var däremot en fyrcylindrig boxer. Modellen blev kortlivad. Lloyd ingick i den krisande Borgwardkoncernen som gick i konkurs 1961. Arabellan kom dock att tillverkas i liten skala under namnet Borgward Arabella fram till 1963.

Godbiten bland alla dessa bilar skymtar på bilden med Arabellan. "Jaha, en Citroën Visa. Det är ju kul att se en sån, men visst finns det mer intressanta bilar här?" kanske du säger då. Jo, så skulle det kunna vara. Om det stämde. Det är nämligen ingen Citroën Visa utan en Oltcit Club 11 RT från 1988! "Old shit vadå? Den har ju Citroënlogga i grillen!" säger du kanske nu. Låt mig förklara.

Citroën hade under flera år arbetat med en småbil som skulle ersätta Ami 8. Dess kodnamn var Prototyp Y. När Peugeot gick in som ägare i det krisdrabbade Citroën 1974 bestämdes dock att den nya modellen skulle dela bottenplatta, hjulupphängningar och motorer med Peugeot 104. 1978 presenterades resultatet i form av Citroën Visa. Prototyp Y-projektet såldes till rumänska Oltcit som började bygga bilen 1982 och gjorde så fram till 1996. Den ser i stort sett ut som en tredörrars Citroën Visa, men är alltså en egen konstruktion. I mitten av åttiotalet saknade Citroën en billigare småbil i programmet. Mellan 1985 och 1990 fick därför Oltcit, ironiskt kan man tycka, tillverka en version med Citroënemblem kallad Citroën Axel. Modellen såldes aldrig i Sverige men uppenbarligen har åtminstone ett exemplar hittat hit. Bilen på bilden kom hit 1990 och ställdes av 1998.

Vad som fört alla fantastiska fordon till Hallstavik kan man bara spekulera i. Stig som skickat bilderna spekulerar i att de säkert kommit med några av alla de båtar som kommer till Hallstavik. Någon är gissningsvis intresserad av udda öststatsbilar, eller har varit det åtminstone, med tanke på bilarnas skick, och tagit hit dem. Hur det än ligger till blev det en bra avslutning på temat med bilar från öst!

6 kommentarer:

  1. Intressant samling östbilar!

    Den östtyska minibussen Barkas såldes i Sverige, åtminstone i slutet av 1960-talet. Finns ett exemplar i Värmland, har ej foto, men sök på reg.nr. FKH417 hos Transportstyrelsen, den är nysåld i Sverige 1968.

    SvaraRadera
  2. Tack för informationen! Undrar hur många som såldes här? Jag har försökt hitta uppgifter om export till Sverige men inte hittat någon information.

    SvaraRadera
  3. Kan inte låta bli att komplettera din intressanta bloggpost med två gamla reklamfilmer :-).

    http://www.youtube.com/watch?v=EJOIjQJAL30
    http://www.youtube.com/watch?v=btt-IwFUyrs&feature=related

    Du verkar ha koll på bilregistret. Vet du om det finns någon Tatra 603 i Sverige ? Bilen som inte är en bil, utan mera som ett konstverk.
    Här ett klipp.
    http://www.youtube.com/watch?v=OBlBaxye50M&feature=related

    SvaraRadera
  4. Jag söker bara på registreringsnumret på Fordonsfråga. Det går att få tag på information om en enskild bilmodell men jag antar att man måste ringa till Transportstyrelsen då. Claes Johansson på Klassiker hade en Tatra 603 och den finns nog kvar i landet. Fler vet jag inte om. Den här udda och långa reklamfilmen kanske kan var nåt för dig?

    SvaraRadera
  5. Tack för en trevlig spaning. :)

    SvaraRadera
  6. Ang. Barkas:

    Enligt Nordiska IFA-klubben såldes det 11 Barkas i Sverige under 60-talet, 2 st. finns kvar, varav ovannämnda är en av dessa.

    Länk:
    http://home.swipnet.se/IFA/barkas.html

    SvaraRadera