torsdag 14 oktober 2010

2 x Giugiaro på väg hem från dagis

Än så länge har mina spaningar mest rört sig i hemmakvarteren där jag har bra koll var jag kan hitta bilar att plåta. Men ibland dyker det upp godbitar jag inte känner till. På väg hem från dagis på cykel med tvååriga sonen i barnsitsen dyker denna baligröna (fel, fel, fel - se kommentar nedan!) VW Passat 75:a upp! Två ägare och inte ens 5000 mil på mätaren förklarar delvis det fantastiska skicket. Den väcker svårt habegär. Gula varselljus och jättelika stänkskydd gör den nästan för bra! Ett lyft skulle vara om de konstiga navkapslarna byttes (var kommer de ifrån?) och den fula överdragsklädseln togs bort.

Strax efteråt får syn på den här Golfen (fortfarande med tvååringen i barnsitsen - undrar hur länge han står ut med sin nördiga farsa). En 79:a i skapligt skick för att vara en första generationens Golf. Tre ägare och drygt 7000 mil på mätaren är inte mycket.

Passatens första modellår var 1974 och Golfens 1975. Båda bilarna designades av Giorgetto Giugiaro på Italdesign och får väl anses som designklassiker. Särskilt Golfen brukar hyllas, men det beror nog också på den framgång bilen blev. Giugiaro designade även den sportigare VW Scirocco där kilformen som syns på Passaten är tydligare. Snyggingar är de i alla fall.

1 kommentar:

  1. Efter lite efterforskningar har jag insett att jag farit med osanning gällande kulören på Passaten. Baligrün kom först 1977 och är dovare. Jag satsar på att färgen är cliffgrün istället! Kolla in några av Volkswagens 70-talsfärger här: http://www.ratwell.com/technical/GlasuritPaint.html. Härliga färger med härliga namn!

    SvaraRadera