torsdag 21 oktober 2010

You say Tomato, I say Senator

En Opel Omega kanske du säger. En Opel Senator säger jag! Bilen på bilden är från 1988 och verkar vara i bra skick med tanke på att den haft 14 ägare. Som alla Senator har den en sexcylindrig motor, i detta fall på 3 liter och 156 hästar. Utan katalysator hade motorn 180 hästar. Innan 1989, då det blev det lag på katalytisk avgasrening på bilar i Sverige, var det viktigt för biltillverkarna att visa om bilen var utrustad med katalysator. Ett emblem på bakluckan var en viktig indikator på att man var i framkant. Bilden är suddig, vilket beror på en kombination av mobilkamera och fotograf som står mitt i gatan i morgontrafiken, men den har detta lilla, viktiga emblem.

Senator kom 1977 och ersatte då Admiral och Diplomat som Opels toppmodell. Den första Senatorn (Senator A, eller egentligen A1 då en revidering gjordes 1982, på Opelspråket jag berättat om tidigare) byggde på Opel Rekord E (som också var grund till Commodore C, puh). Bilen på bilden är en Senator B och bygger på Opel Omega A. Den kom 1987 och lades ned 1993 utan att få någon ersättare.

Senator ersatte som sagt Admiral och Diplomat. Det var i grunden samma bil med där de olika namnen betecknade graden av lyx. Det fanns också en instegsmodell som hette Kapitän (Kapten på tyska) som lades ner 1970. Elaka tungor har sagt att Opel slutade döpa sina modeller efter militära grader och höga tjänstemän eftersom Opel Obersturmbahnführer blev för långt. Nu är det just elakt tal, men visst är Senator ett tuffare namn än till exempel Omega?

3 kommentarer:

  1. Hej.
    Trevligt att se att båda bilarna under Opel-fliken är mina bilar.
    Senatorn är för övrigt till salu om någon skulle vara intresserad.

    //Jimmy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte råkar du ha kvar den än? /Martin

      Radera
  2. Kul - fina bilar du har (jag har förstått att Opelintresse är en svår sjukdom)! Jag kollade inte upp det, men hade mina aningar då de stod på samma parkering. Någon har fyllt i att den vill ha Senatorn så någon är säkert intresserad!

    SvaraRadera