torsdag 14 oktober 2010

Överliggare i studentkvarteren

Som två päronhalvor står dessa Saabar i ett av Uppsalas alla studentbostadsområden. Modellen är 96 V4 och kom som 1967 års modell. V4-motorn kom från Ford och ersatte Saabs omoderna tvåtaktare. Den främre bilen på bilden är från 1970 och det vara andra året som 96:an såg ut så här med helt kromad grill, rektangulära strålkastare och blinkers på skärmarna (som mot slutet av 70-talet blev så stora att de har kallats "King Kongs knäskålar"). Färgen heter sjögrön men har här bleknat en del. Den ser lite ledsen och tilltufsad ut och senaste besiktningen gick ut förra sommaren.  Den andra, med skärmar i avvikande färg (sjögrönt?), är från 1973 och även den har missat besiktningstiden detta år. Även om Saab hade en hel del intressanta kulörer på sina bilar under 70-talet tror jag inte färgen på den andra bilen är original. Den enda gröna färgen som gick att få 1973 var mig veterligen veronagrön. Den går åt det olivgröna hållet. Vi får hoppas att ägaren (det är samma till båda) till bilarna snart ser till att de börjar rulla igen. Synd på så rara ärtor!

Den första Saabmodellen, 92, gick att få i vilken färg man ville, så länge den var grön! Det sägs att det berodde på att Saab hade grön färg över från krigstidens flygplanstillverkning. Saab 92 kom som årsmodell 1950 och utvecklades så småningom till 93 och 96 som slutade tillverkas först 1980!

4 kommentarer:

  1. Det är min kompis som äger de bilarna!
    Jag har sett den vänstra rulla på i bra fart på de slingriga grusvägarna runt Uppsala. Själv försökte jag jaga efter den i en 6.5m lång Chevavan från 94, men trots dubbla antalet cylindrar gick det sådär.

    SvaraRadera
  2. Då måste du se till att han får fart på dem igen. Särskilt den sjögröna 70:an som är så snygg. Om man vill ta sig fram snabbt på slingriga grusvägar är V4 att föredra framför V8...

    SvaraRadera
  3. Han låter hälsa att det "snart skall åtminstone rulla en hybrid av de båda".

    SvaraRadera