onsdag 13 oktober 2010

Galant immigrant


Att en Mitsubishi Galant från omkring 1990 skulle dyka upp så tidigt i denna blogg var väl inte meningen, men nu blev det så efter fadäsen med kameran i morse. Intressant med denna bil är att det är en USA-modell. På grund av amerikansk säkerhetslagstiftning, men också andra preferenser hos de amerikanska kunderna, ser bilarna annorlunda ut i USA än vad vi är vana vid. På 70- och 80-talet var det extra tydligt då stötfångarna fick groteska dimensioner. Ni minns kanske Bobby Ewings Mercedes SL i Dallas? Den lilla smäckra sportbilen begåvades i USA med något som liknade bänkar fram och bak. Mindre biltillverkare som Volvo och Saab körde under flera år mer kostnadseffektivt med bjässestötfångare på alla marknader. När stötfångarna integrerades mer i karossen som blev vanligare på de flesta bilar under 80-talet blev inte detta lika tydligt. Andra detaljer ni kan ta en USA-bil på är t ex mindre nummerskyltshållare, positionsljus på sidorna, annorlunda blinkers och framlyktor.

Vilken delstat ska vi gissa på? Jag hittade vid en sökning Combs Elementary i Raleigh, North Carolina. Notera registreringsskylten som inte ryms där det var tänkt. Varför fick inte denna bil den mindre varianten av skylt?


Det syns lite dåligt på bilden men bilen har självpåtagande bilbälte! Jag kommer inte riktigt ihåg hur det funkar men bältet är fäst i rutramen i en skena på något sätt som gör att det åker på när man stänger dörren. Rätta mig om jag har fel. I USA fanns detta i flera bilmodeller och jag har för mig att vissa amerikanska bilar som såldes i Sverige hade denna detalj. Jag tror dock inte att det finns idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar