fredag 15 oktober 2010

Festfixad Favorit

Bakluckans färg heter dimgrön.
I ett annat studentkvarter hittade jag denna Volvo PV. Den ser lite ledsen med sin tilltygade bakdel ut men godkändes vid besiktning för mindre än en månad sen. Notera högtalarna på hatthyllan - som gjort för studentfest! Nu behöver de ju inte låta så mycket bara för att de effektivt försvårar bakåtsikten, men ändå! Bilen är en 64:a och modellen heter 544E. Det är dessutom en Favorit, vilket var snikmodellen. Övriga modeller var Special och Sport. Man tar en Favorit enklast på att den saknar kromlister runt fram- och bakruta. Dessutom hade den en tre växlar till skillnad från fyra i övriga modeller .

Mina första bilturer företogs i en PV från 1964 då mina föräldrar hade en sådan, men det var en Specialmodell i någon slags gulbeige kulör (sandbeige?). Under min mors graviditet fick ratten bytas mot en mindre sportratt då inte magen rymdes. Det ska vara sant, men vet ju aldrig med föräldrars berättelser... Relativt kort tid efter att jag föddes byttes PV:n mot en mer praktisk (nja) Saab 96 V4 -75.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar