torsdag 14 oktober 2010

1971 förr och nu

Det verkar inte finnas någon gräns för hur många och stora köpcentrum kan bli. Just nu byggs bland annat Gränby centrum i Uppsala ut. Gränby centrum invigdes 1971 och just nu har man en liten utställning med bilder från invigningen. Ett av fotografierna fastnade jag för. Det är såklart den pärlgrå Volvo 142 DL av 1971 års modell med röd inredning som jag fastnade för. Efter att ha tagit denna bild gick jag ut på parkeringen och tog en bild på...

En pärlgrå Volvo med röd inredning av 1971 års modell! Visserligen en 164 men ändå. Nu är det inte så konstigt att den står där då det är min bil (med en förstående fru och barn i). Men det var ett kul sammanträffande!
Min bil har här begåvats med navkåpor från Volvo 1800E och så kallade USA-bakljus där blinkersglaset är rött istället för orange. Såna små detaljer kan man pyssla med när bilen funkar bra (vilket inte alltid varit fallet)

Volvo 140 fanns i modellerna 142, 144 och 145 där första siffran anger modellserie, andra siffran antal cylindrar och tredje siffran antal dörrar. Från A-stolpen (dvs från vindrutan) och bakåt hade 164 och 144 samma kaross. 164 hade ett helt annorlunda framparti , var lyxigare utrustad och, som andra siffran antyder, så hade den en sexcylindrig motor. Det är lite rörande att se hur man, framför allt kromlister, försökt göra den alldagliga, men snygga, 140-karossen lyxigare. Folkhemslyx!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar