onsdag 27 oktober 2010

Varför är det så ont om 99? Och liten Saabskola

Trots att jag äger en gammal Volvo ligger mig gamla Saabar varmt om hjärtat. En uppväxt i 96, 99 och 900 sätter sina spår. Sen den här bloggen startade för ett par veckor sedan har jag överraskats av hur många (relativt sett alltså) Saab 96:or jag sprungit på. Långt innan 96:an slutade tillverkas var det en omodern bil. Därmed kan man tänka sig att de kunde ha försvunnit snabbt från våra vägar. Eller var det deras räddning? De köptes av inbitna fantaster som vårdade sina bilar väl? Den modernare 99:an tycks vara som bortblåst! En ser jag visserligen varje dag. Gissningsvis en 81:a eller 82:a. Puckofärgad. Den står dock i en villaträdgård och jag tycker redan nu att det är ett gränsfall att jag smyger omkring och fotar folks bilar på offentliga och halvoffentliga platser. För övrigt har jag inte sett en enda.

I väntan på en 99:a kommer här en 96:a till. En 96 L som någon med rallyintresse, eller åtminstone sportiga ambitioner, troligtvis ägt en gång i tiden. Den har tuffa stripes, som var original på vissa modeller, sportratt i läder och aluminiumfälgar, så kallade ”fotbollsfälgar” (för att mönstret liknar det på fotbollar). Notera texten SAAB V4 längst fram på motorhuven. Tufft! Saab V4 var en populär och framgångsrik rallybil under 70-talet med bland annat Per Eklund och Stig Blomqvist som fabriksförare.

Det är en 76:a men det är något som inte stämmer riktigt. Eftersom Saab haft ganska få modeller får inbitna Saabfantaster (är jag det?) lära sig detaljerna mellan olika årsmodeller. Det är min teori i alla fall. Nu följer därför en liten Saabskola för att hitta ”fel” på denna bil. Färgen är vad jag vet inte original, men jag kan ha fel. Möjligtvis är den terracottaröd, men den färgen kom inte förrän -81 och då var 96:an nedlagd. 1976 fick 96 stora gummistötfångare, men bilen på bilden har smala kromade stötfångare med stötfångarhorn helt i gummi som kom 1972. Den kromade grillen som kom 1969 ersattes av en i svart plast 1974. Eftersom man kan se att kromsargen runt framlyktorna har ett uttag för strålkastartorkare vet man att den är från en 71:a eller senare. Stenskottsskyddet på bakskärmen, som här är i krom, ska vara i svart gummi på en 76:a. Jag osäker på när det ändrades men jag gissar att det var i samband med att stötfångarhornen blev helt i gummi 1972. Har jag missat något?

2 kommentarer:

  1. Jag konsulterade Saabklubbens forum och fick svaret att färgen heter Cinnoberröd och är alltså original. Om någon undrade alltså.

    SvaraRadera
  2. Intressant att fler än jag noterat Saab 99-bristen.
    Jag hann avverka inte mindre än fyra stycken i min ungdom (gah, det känns märkligt att skriva så, jag är fortfarande ungdom! (känns känslan igen, någon? :P )) och man såg dem lite överallt, var väl näst mest sålda bilen i Sverige på sin tid... men rätt vad det var så var alla borta.

    Tror också, som halvt om halvt antyds, att 99:an var lite för bra, lite för modern, så den uppskattades inte på samma vis som 95/96, så när deras naturliga livstid var över så gick de till skrot utan vidare eftertanke, "de är ju så vanliga ändå".

    SvaraRadera