onsdag 23 februari 2011

Prisad europé blev otursdrabbad amerikan som blev kines

Man brukar säga att det finns två anledningar till att bli lärare: sommarlov och jullov. Jag påstår att det finns två anledningar till: sportlov och påsklov!

Första dagen på mitt eget sportlov sprang jag på denna denna Audi 100 från 1990 som får snön bortsmält i solskenet. Som vanligt när en sådan här pass ny bil dyker upp på bloggen rör det sig vanligtvis om en immigrant, eller rättare sagt en privatimporterad bil. Större stötfångare och smalare men högre nummerskylthållare avslöjar att denna bil troligtvis såldes ny i Nordamerika. Framtill är stötfångaren bytt till en mindre europeisk variant och detta ingrepp är nog orsaken till att jag inte lagt märke till bilen tidigare trots att den bara står något kvarter hemifrån.

Många bilar som figurerat här på bloggen har varit obesiktigade. Oftast är det ingen fara då man ser att de faktiskt inte körts på länge. Tomma däck, ett lager alger eller, som nu på vintern, en rejäl snödriva är tecken på långtidsparkering. Den här bilen ser ut att ha körts samma dag som bilden togs, trots att den inte besiktigats sen maj 2009. Det är inte bara olagligt, utan också nonchalant och trafikfarligt! Jag får väl söka upp ägaren om inget händer snart. Det är bättre än att gå omkring och sura.

Första generationen Audi 100 kom som 1968 års modell. Bilen på bilden är den tredje generationen som fanns 1982-91. I USA hette den dock 5000 fram till 1989 då den även där fick heta 100. Den tredje generationen var till skillnad från sin föregångare modernt strömlinjeformad och blev känd för sitt extremt låga cW-värde. 1983 valdes den till Årets bil i Europa framför Ford Sierra på andra plats och Volvo 760 på tredje. Forden hade också modernt runda former men under skalet var det inte lika modernt och Volvon är väl så långt från mjuka former man kan komma?

Audi 100 fanns också som en lyxigare variant och hette då 200. Felix på den läsvärda bloggen Biltrafik ägnar sig också åt bilspotting och fann en 200 häromdagen. Kolla in den här!

Denna modell av Audi 100 bidrog till en kraftigt minskad försäljning för Audi i USA under många år framöver. Orsaken var att man upptäckt fall där Audi 5000 (som den ju hette) okontrollerat började accelerera. Det ansågs ha kopplingar till sex dödsfall och 700 olyckor. 1986 gjorde det välkända nyhetsmagasinet "60 Minutes" ett reportage där sex personer intervjuades som stämt Audi efter att ha råkat ut för felet. I efterhand visade det sig att det inte var något konstruktionsfel utan att det berodde på förarmisstag, som att man helt enkelt tryckte ned gaspedalen istället för bromspedalen, vilket inte är jätteovanligt i USA där nästan varenda bil har automatlåda. Trots detta var skadan redan skedd och försäljningen rasade från drygt 74 000 bilar 1985 till drygt 12 000 bilar 1991. Namnbytet från 5000 till 100 var säkert ett led i att försöka återupprätta märket.

1991 kom den fjärde och sista generationen Audi 100. 1995 ändrades designen lite och namnet ändrades till A6. Därmed tar min historia slut.

Eller nja. I Kina började serietillverkning 1992 av den tredje generationens Audi 100 under namnet Hongqi CA7200. I mina googlingar har jag dock funnit finns en uppsjö modellbeteckningar beroende på variant där alla börjar på CA7 följt av tre siffor. Det finns många varianter. Vad sägs till exempel om en förlängd fyrdörrars cabriolet? Det krävs nog emellertid goda kontakter i Partiet för att få ha en sådan på garageuppfarten! Jag var i Shanghai 2007 och fick då för första gången se modellbeteckningar på kinesiska bilar och jag kan säga att ju mer jag försöker förstå dem desto mindre klok blir jag. Jag uppmanar alla att söka för att finna på själva. Hongqi förstår jag i alla fall betyder Röda fanan och är Kinas äldsta bilmärke. Vill du veta mer kan du börja med att klicka här!

2 kommentarer:

  1. Den lilla registreringsskylten i kombination med den stora kofångaren ger det redan ganska klumpiga bakpartiet ett än mer bredhäckat utseende. Det verkar vara gott om USA-importer hos dig!

    SvaraRadera
  2. Min teori om den rikliga förekomsten beror på att Uppsala är en universitetsstad. Många som varit i USA och jobbat, forskat och pluggat har skaffat en bil och sen tagit den med hem som flyttgods. Men det är en teori...

    SvaraRadera