tisdag 19 oktober 2010

1600-2=bilen

Här står en trevlig BMW 1600-2 från 1970! Fint skick och med bara två ägare. Beige och plåtfälg med kromad navkapsel. Enkelt och snyggt! Plus för snygga extraljus och roliga dekaler på rutorna (det sitter till och med en på framrutan). De här bilarna var rätt rostbenägna och tittar man utmed karossidan syns en kant eller nyansskillnad där plåten troligtvis bytts.

BMW är idag kända som körglada prestigebilar. BMW är bilen som alla vill ha om man vill visa sig vara medveten och framgångsrik. Jag vet inte vad jag tycker om det riktigt (jo, det vet jag men det tänker jag inte skriva här) men det var med den här lilla bilen BMW:s väg mot vad det är idag började. Och den här bilen måste man ju gilla!

I slutet av 50-talet var BMW i kris. Till slut hittade man finansiärer och 1962 kom den nya BMW 1500. Den blev en framgång och därmed vände det för BMW. Det var en sådan nystart för BMW att modellen kallades ”Neue Klasse” (Nya klassen). Bilen döptes efter motorvolymen och senare kom 1800, 1600 och 2000. När en mindre tvådörrarsvariant av 1600 presenterades 1966 fick den namnet 1600-2. Den hade en annan och nättare design signerad Giovanni Michelotti. Det mindre formatet gjorde BMW:n än mer körglad. 1600-2 döptes senare om till 1602 och modellen brukar kallas ”02”. Andra varianter vara 2002, 1802 och 1502 beroende på motor. 02:an ersattes av 3-serien 1975.
BMW 02 är min frus favoritbil. Hon kallar den för ”bilen” för det är så här en bil ser ut om man ritar en ”bil”. Jag vet inte om Michelotti skulle bli glad eller ledsen om han fick höra det.
Rätt märke på filten såklart!

1 kommentar:

  1. Bilen i fråga ska säljas av mig på uppdrag av bilens ägare. Kontakt 0708779748

    SvaraRadera