måndag 21 februari 2011

Det som göms i snö pop(ar)-up i tö

En kalasfin Honda Accord har jag visat tidigare på bloggen. Det var en 80:a av första generationens Accord. På en parkering i ett studentbostadsområde stod denna nyare Honda Accord EXR. Kanske inte så spännande men jag har alltid gillat denna modell med sin skarpa design och låga profil. Det är den tredje generationens Accord och som fanns som årsmodell 1986-89. Det var dock något annat som fångade min blick och som fick mig att fotografera denna bil.

Honda Accord av sedanmodell som såldes i Europa hade nämligen inte pop-up-strålkastare utan konventionella fast monterade. Varför jag håller reda på det har jag ingen aning om, men om jag inte skulle ha accepterat min bilmani där en hel massa onödigt vetande ingår skulle jag antagligen bli rädd för mig själv.

En titt baktill på avslöjar att den svenska registreringsskylten inte ryms riktigt i nummerskyltshållaren utan har fått böjas utåt för att passa. Aha! Ännu en immigrant!

Varifrån i världen den kommer är svårt att säga då jag inte gjorde någon närmare inspektion. Transportstyrelsen avslöjar i alla fall att den kom i alla fall till Sverige 1991 och att den bara haft en ägare, åtminstone i Sverige. Årsmodellen anges som 1986, men när jag kollade på nätet så verkar bakljusarrangemanget motsvara 1987 års modell. Men det är ganska ointressant och extremt nördigt att fördjupa sig i...

2 kommentarer:

  1. Honda gjorde snygga bilar på åttiotalet, min personliga favorit är den tvådörrars Accord Aerodeck. Hade förresten inte den popuplysen även i Sverige?
    Baserat på storleken på registreringsskylten och färgen på blinkers och sidomarkörer skulle jag gissa att du snubblat över ännu en USA-import, och enligt engelska Wikipedia har jag rätt. Tydligen hade USA-modellen av Accord sedan popuplyktor medan de europeiska fick nöja sig med konventionella strålkastare. Onödigt vetande som sagt...

    SvaraRadera
  2. Jo det var som sagt bara sedanmodellen som saknade pop-up i Europa. Undrar vilken marknadsundersökning som låg bakom detta beslut?

    I mitt bildgooglande fick jag inte riktigt ihop bakljusarrangemanget då USA-bilarna verkar sakna det tonade glaset, åtminstone på 86:orna. Jag fann dock en australiensisk Accord med utseenden som bilen i inlägget.

    I mitt sökande upptäckte jag att Accorder i Pakistan även de saknar pop-up. Jag fyller på förrådet av onödigt vetande...

    SvaraRadera